پوشاک به عنوان یک عنصر فرهنگی حامل پیامها و رموز مختلفی است که از آداب و رسوم، سنن و خاستگاه قومی جوامع سرچشمه گرفته است. در عصر حاضر علیرغم اشاعۀ فرهنگ و تعامل اجتماعی، هنوز هم پوشاک یکی از مشخصههای فرهنگی و تمایز بین گروههای انسانی و اقوام به شمار میرود. روش کار در این پژوهش، مطالعۀ عمیق و ژرفانگر بوده و در آن از مطالعۀ اسنادی و کتابخانهای، حضور در میدان تحقیق و مشاهدۀ مستقیم همراه با مشارکت و مصاحبه استفاده گردیده و برای تبیین دادههای پژوهش، سه رویکرد کارکردگرایی، اشاعهگرایی و نمادگرایی تفسیری به کار گرفته شده است. بررسیها نشان داد که با توجه به گذر زمان و توسعۀ تکنولوژی، گسترش رسانهها و تغییر مشاغل، پوشاک دچار تحولات بسیاری شده و توجه انسان بیشتر به زیبایی و تناسب لباس معطوف گشته است. منطقۀ مورد مطالعه نیز از این تحول به دور نبوده و کارکرد بعضی از اجزای پوشاک در این منطقه از بین رفته و انواع دیگری جایگزین آن شده است.
کاظمی, هلن, & رشیدوش, وحید. (1398). تحلیل مردمشناختی پوشاک در استان ایلام (مطالعۀ موردی: تیرۀ مرشدوند از ایل خزل). فصلنامه علمی فرهنگ ایلام, 20(62,63), 90-117. doi: 10.22034/farhang.2019.96063
MLA
هلن کاظمی; وحید رشیدوش. "تحلیل مردمشناختی پوشاک در استان ایلام (مطالعۀ موردی: تیرۀ مرشدوند از ایل خزل)". فصلنامه علمی فرهنگ ایلام, 20, 62,63, 1398, 90-117. doi: 10.22034/farhang.2019.96063
HARVARD
کاظمی, هلن, رشیدوش, وحید. (1398). 'تحلیل مردمشناختی پوشاک در استان ایلام (مطالعۀ موردی: تیرۀ مرشدوند از ایل خزل)', فصلنامه علمی فرهنگ ایلام, 20(62,63), pp. 90-117. doi: 10.22034/farhang.2019.96063
VANCOUVER
کاظمی, هلن, رشیدوش, وحید. تحلیل مردمشناختی پوشاک در استان ایلام (مطالعۀ موردی: تیرۀ مرشدوند از ایل خزل). فصلنامه علمی فرهنگ ایلام, 1398; 20(62,63): 90-117. doi: 10.22034/farhang.2019.96063