%0 Journal Article %T تحلیل مردم‌شناختی پوشاک در استان ایلام (مطالعۀ موردی: تیرۀ مرشدوند از ایل خزل) %J فصلنامه علمی فرهنگ ایلام %I اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام %Z 2676-5942 %A کاظمی, هلن %A رشیدوش, وحید %D 2019 %\ 10/12/2019 %V 20 %N 62,63 %P 90-117 %! تحلیل مردم‌شناختی پوشاک در استان ایلام (مطالعۀ موردی: تیرۀ مرشدوند از ایل خزل) %K پوشاک %K فرهنگ %K تیرۀ مرشدوند %K ایل خزل %K استان ایلام %R 10.22034/farhang.2019.96063 %X پوشاک به عنوان یک عنصر فرهنگی حامل پیام‌ها و رموز مختلفی است که از آداب و رسوم، سنن و خاستگاه قومی جوامع سرچشمه گرفته است. در عصر حاضر علی‌رغم اشاعۀ فرهنگ و تعامل اجتماعی، هنوز هم پوشاک یکی از مشخصه‌های فرهنگی و تمایز بین گروه‌های انسانی و اقوام به شمار می‌رود. روش کار در این پژوهش، مطالعۀ عمیق و ژرفانگر بوده و در آن از مطالعۀ اسنادی و کتابخانه‌ای، حضور در میدان تحقیق و مشاهدۀ مستقیم همراه با مشارکت و مصاحبه استفاده گردیده و برای تبیین داده‌های پژوهش، سه رویکرد کارکردگرایی، اشاعه‌گرایی و نمادگرایی تفسیری به کار گرفته شده است.  بررسی‌ها نشان داد که با توجه به گذر زمان و توسعۀ تکنولوژی، گسترش رسانه‌ها و تغییر مشاغل، پوشاک دچار تحولات بسیاری شده و توجه انسان بیشتر به زیبایی و تناسب لباس معطوف گشته است. منطقۀ مورد مطالعه نیز از این تحول به دور نبوده و کارکرد بعضی از اجزای پوشاک در این منطقه از بین رفته و انواع دیگری جایگزین آن شده است. %U https://www.farhangeilam.ir/article_96063_fdd237a7782457db57d7446fe960bd7e.pdf