اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلامفصلنامه علمی فرهنگ ایلام2676-59421750.5120160901Folk Beliefs in Ilam and Ancient Texts of Persian Literatureپژوهشی تطبیقی در چند باور عامیانۀ ایلام و انعکاس آنها در متون کهن ادبیات فارسی72243337FAرحمان ذبیحیمریم کساییJournal Article20151216Folk beliefs, which are rooted in mythology, traditions and beliefs of the ancient mankind, are present in different parts of Iran, including Ilam, which has thousands of years of history and culture. The present study tries to familiarize the reader with some aspects of the mentality of people in ancient times regarding folk beliefs and traditions. Due to the dominance of oral tradition on literature and culture of Ilam and lack of written works in ancient times, it is not possible to easily conduct an accurate investigation considering origins and antiquity of traditions in this region. One of the approaches to assess this topic is to survey ancient works of Persian literature, which can demonstrate identical notions in these texts. Expressing these common items doesn’t imply that traditions and beliefs in Ilam have been formed on the basis of ancient Persian literature, but rather to state the origins and antiquity of these items in ancient times; beliefs and traditions that existed, more or less identically, in different parts of Iran and made their way into ancient text in Khorasan, Azerbaijan and Fars, and have not been preserved and recorded in Ilam in those times. The present study shows that beliefs and traditions, such as grabbing knife and shroud as a sign of seeking forgiveness, considering turquoise beads to be benedict, untimely song on roster and its implications, eye bounce and its secret meaning, sacredness of trees and considering them as equal to human, the sound of crows, and the like, have roots in the depths of ancient times and implies a longstanding cultural continuity with certain elements in Ilam.باورهای عامیانه که ریشه در اساطیر، آیینها و معتقدات بشر ادوار کهن دارند، در نواحی مختلف ایران، از جمله ایلام با تاریخ و فرهنگ چند هزار ساله، حضور دارند. تحقیق در سابقۀ باورها و سنن عامه، ما را با گوشههایی از ذهنیت مردم در ادوار کهن آشنا میکند. به سبب سیطرۀ سنت شفاهی بر ادبیات و فرهنگ ایلام و عدم کتابت آثار در روزگاران کهن، نمیتوان در باب ریشه و قدمت آیینها و باورهای این ناحیه، تحقیقی اطمینانبخش عرضه کرد. یکی از راههای تحقق این امر، جستجو در آثار کهن ادبیات فارسی و نشان دادن موارد همسان و مشابه در این متون است. بیان این اشتراک به این معنی نیست که آیینها و باورهای عامیانۀ ایلام از رهگذر متون کهن ادبیات فارسی در این ناحیه رواج یافته است؛ بلکه به منظور نشان دادن ریشه و قدمت این امور در زمانهای کهن است. باورها و آیینهایی که از روزگاران کهن کمابیش به صورت یکسان در نواحی مختلف ایران رواج داشته، در خراسان و آذربایجان و فارس به متون کهن راه یافته؛ اما در ایلام در آن عهد، ثبت و ضبط نگشته است. پژوهش حاضر بیانگر این است که آیینها و باورهایی چون: کارد و کفن برگرفتن به نشانۀ طلب عفو، خجسته انگاشتن مهرۀ فیروزه، آواز بیهنگام خروس و دلالت آن، جَستن چشم و معنای رمزی آن، تقدس درخت و همسانپنداری آن با انسان، بانگ زاغ و مرغوا و نظایر آنها، ریشه در ژرفای روزگاران بسیار کهن دارد و حاکی از استمرار فرهنگی دیرپا با عناصری مشخص در ایلام است.https://www.farhangeilam.ir/article_43337_5d303e3ad9ac44cfbaee540266a540c5.pdfاداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلامفصلنامه علمی فرهنگ ایلام2676-59421750.5120160901Assessment and Regionalization of the Cities of Ilam
Using fuzzy techniquesسطحبندی شهرستانهای استان ایلام از لحاظ شاخصهای توسعه با استفاده از تکنیک فازی233643339FAسعید ملکینبیالله حسینیJournal Article20151015Ranking of regions based on the degree of development often is referred to as a multi-attribute problem which show that there are many different ways to deal with. In this way Multiple Attribute Decision Making (MCDM) with a capacity to integrate evaluation index, a useful tool at the disposal of the planners. The purpose of this study, the city of Ilam province in terms of development indicators and identify underserved areas using the multi-criteria decision making. For this purpose, 33 different indicators were used to define and regulate development, and weight were determined using entropy method, the development of the city was identified with the first technique. According to the ratings of this method, the cities were classified into 4 groups.شناسایی مناطق محروم و توسعهنیافته، امری مهم و اساسی در جهت اتخاذ راهبردهای توسعۀ ملی و منطقهای به شمار میرود که هدف عمدۀ آنها کاهش نابرابریهای بین منطقهای و درونمنطقهای است. رتبهبندی مناطق بر اساس درجۀ توسعهیافتگی، اغلب به عنوان یک مسئلۀ چند شاخصه مطرح میشود که روشهای مختلفی برای مواجهه با آن وجود دارد. در این راستا روشهای تصمیمگیری چند شاخصه (MCDM) با دارا بودن قابلیت ارزیابی یکپارچۀ شاخصها، ابزار مناسبی در اختیار برنامهریزان قرار میدهند. هدف از انجام این پژوهش، سطحبندی شهرستانهای استان ایلام از لحاظ شاخصهای توسعه و شناسایی مناطق محروم با استفاده از روش تصمیمگیری چند شاخصه است؛ بدین منظور، 33 شاخص مختلف توسعه، تعریف و تنظیم گردید و وزن آنها با استفاده از روش آنتروپی تعیین شد؛ سپس، سطح توسعۀ شهرستانها با روش تاپسیس فازی مشخص گردید. بر اساس امتیازات حاصل از این روش، شهرستانها در 4 گروه برخوردار، نیمهبرخودار، کمبرخوردار و عدمبرخوردار طبقهبندی شدند. نتایج به دست آمده نشان داد که شهرستان ایلام با وزن 0.505 در سطح برخوردار، شهرستانهای شیروان چرداول، آبدانان، درهشهر و دهلران به ترتیب با وزنهای 0.384، 0.383، 0.382 و 0.375 در سطح نیمهبرخوردار، شهرستان ایوان و مهران در سطح برخورداری کم و شهرستان ملکشاهی در سطح عدم برخورداری قرار گرفتهاند.https://www.farhangeilam.ir/article_43339_2befeea43bcd2e9e88cefaf224ca9bfc.pdfاداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلامفصلنامه علمی فرهنگ ایلام2676-59421750.5120160901Investigating Attitude toward Veil and its Relation to Demographic Variables among Women 15 Years of Ilamبررسی نگرش به حجاب در بین زنان 15 سال به بالای شهر ایلام و رابطۀ آن با متغیرهای دموگرافیک در سال 1395376243340FAاصغر محمدیمیثم قدسی0000000328697420Journal Article20151031In our Islamic society, the veil has been proposed as an important social and moral norms. Iranian society due to social and cultural changes, control changes in patterns of individual behavior and social values and norms. As well as a normative model, veil covering controls the relations between men and women. This study was performed in 1395 aiming at determining the attitude of women of Ilam to veil and its relationship with demographic variables. The method used was survey and its statistical population includes all women 15 years and older living in the city of Ilam among whom 267 used Cochran formula with 0.04 fault, and were selected as the sample size. Multi-stage cluster sampling was used for sampling. Data collection was done by using a Glock and Stark questionnaire whose reliability was tested by calculating Cronbach's alpha for internal consistency of the items and using statistical software spss version 21 in order to find the relationship between the dependent variables. Also, Friedman test was used to determine the relationship between demographic variables and in order to test respondents' attitudes to hijab, t test was considered. Using credit validity, the research has also been confirmed by the judges.
Examining the findings of the beliefs, rules, consequences and treatment of the veiling of women indicate that there is a significant relationship between veil and the dimensions of marital status, economic status - social and age.در جامعۀ اسلامی ما، حجاب به عنوان یک هنجار اجتماعی و اخلاقی مهم مطرح شده است. جامعۀ ایران در اثر تغییرات اجتماعی و فرهنگی، شاهد تحولاتی در الگوهای ارزشی و هنجارهای رفتاری فردی و اجتماعی است. حجاب نیز به عنوان یک الگوی هنجاری تنظیمکنندۀ پوشش در روابط زنان و مردان، از این تحولات برکنار نمانده است. این پژوهش با هدف شناخت نگرش زنان شهر ایلام نسبت به حجاب و رابطۀ آن با متغیرهای دموگرافیک در سال 1395 صورت گرفت. روش مورد استفاده در این پژوهش، پیمایشی و جامعۀ آماری آن، شامل تمام زنان 15 سال به بالای ساکن شهر ایلام است که 267 نفر از آنها با استفاده از فرمول کوکران با خطای 04/0، به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. برای نمونهگیری از شیوۀ نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای استفاده گردید. جمعآوری اطلاعات نیز با استفاده از پرسشنامۀ گلاک و استارک صورت گرفت. پایایی سؤالات پرسشنامه، از طریق محاسبۀ آلفای کرونباخ برای همبستگی درونی گویهها و با استفاده از نرمافزار آماری spss نسخۀ 21 انجام شد. آزمون مورد استفاده برای ارتباط متغیرهای وابسته، آزمون فریدمن بود و جهت تعیین رابطۀ بین متغیرهای دموگرافیک و نگرش پاسخگویان به حجاب، آزمون t لحاظ شد. اعتبار پژوهش نیز با استفاده از روش اعتبار صوری و به تأیید داوران بوده است.
نتایج تحقیق با بررسی اعتقادات، احکام، پیامدها و رفتارهای مربوط به حجاب زنان نشان میدهد که بین ابعاد نگرش به حجاب و متغیرهای وضعیت تأهل، پایگاه اقتصادی - اجتماعی و سن، رابطۀ معناداری وجود دارد؛ همچنین نتیجۀ آزمون فریدمن، تفاوت معنادار بین ابعاد نگرش به حجاب را نشان میدهد. بررسی نگرش پاسخگویان در ارتباط با متغیرهای اعتقادات دینی، احکام مربوط به حجاب، پیامدهای حجاب و رفتار در عمل نیز حاکی از آن است که زنان بیشتر از بعد اعتقادی به حجاب مینگرند و از لحاظ رفتاری (استفاده از چادر، پرهیز از لباس تنگ، پوشاندن موهای جلوی سر و عدم استفاده از شلوار کوتاه) کمتر به آن عمل میکنند.https://www.farhangeilam.ir/article_43340_e8e38aafb1339eabb61fd8881ac8f6f1.pdfاداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلامفصلنامه علمی فرهنگ ایلام2676-59421750.5120160901The Development of Fiction in Ilamسیر ادبیات داستانی در ایلام637543341FAعلیرضا شوهانیپروین پیکانیJournal Article20150509Fiction which mostly refers to short/long stories and novels in the modern sense, does not have a long history in Ilam. The beginning of fiction in Ilam goes back to scattered works and short stories by Kalantar Mohammadi. After Mohammadi, Khodadad Ebrahimi introduced himself to the field by publishing his short stories. Ebrahimi published his book “Emotion in the Dust” as the first fiction book published in Ilam in 1378. After this book, other fiction books were published in the form of short story and novel in both Persian and Kurdish. By using a descriptive-analytic method, this study first tries to classify Ilam fiction literature based on the publication time sequence (the edition decade) and then present a brief analysis of the theme of the works and relate the strengths and weaknesses of these works. The results indicate that most of the works have been published in the eighties. It is worth mentioning that the quality of fiction in Ilam has a long way ahead to achieve a desired position. In terms of content, there is not much diversity in these works and themes of war have overshadowed other issues in these works. Publishing stories in the native language (Kurdish) is another concern which has been neglected by the authors. Among the problems facing fiction in Ilam, we can refer to the lack of effort in rewriting oral stories, high costs of printing and improper distribution of published works.
ادبیات داستانی که در معنای امروزی آن بیشتر ناظر به داستان کوتاه، داستان بلند و رمان است، در ایلام پیشینة اندکی دارد و شروع آن به داستانهای کوتاه و پراکندة کلانتر محمدی باز میگردد. پس از وی، خداداد ابراهیمی با نگارش داستانهای کوتاه بهطور جدی وارد این حوزه شد و در سال 1378 «عاطفه در غبار» را به عنوان اولین کتاب چاپشده در حوزۀ ادبیات داستانی ایلام، منتشر کرد. پس از آن، آثار دیگری در این حوزه، در قالب داستان کوتاه و رمان به زبانهای فارسی و کردی انتشار یافت. این پژوهش به شیوۀ تحلیلی ـ توصیفی، انجام شده و به دستهبندی آثار مکتوب ادبیات داستانی ایلام، بر اساس ترتیب و توالی زمان انتشار (دهۀ چاپ) آنها پرداخته و با تحلیلی هرچند مختصر از درونمایۀ آثار، نقاط ضعف و قوت آنها را بازگو کرده است. نتایج پژوهش، بیانگر آن است که دهۀ هشتاد از جهت کمی، بیشترین آثار چاپشده را داشته است. گفتنی است ادبیات داستانی ایلام از لحاظ کیفی تا رسیدن به جایگاه مطلوب خود، راهی دراز در پیش دارد و از لحاظ درونمایه، تنوع چندانی در کار نویسندگان ایلامی مشاهده نمیشود؛ چنانکه فضای جنگ بر سایر موضوعات، سایه انداخته است. میتوان گفت نشر آثار داستانی به زبان مادری (کردی) نیز مورد بیمهری نویسندگان ایلامی بوده است. از مشکلات پیش روی ادبیات داستانی در ایلام، میتوان به کمکوشی در بازنویسی داستانهای شفاهی، هزینههای سرسامآور چاپ و توزیع نامناسب آثار چاپ شده اشاره کرد.https://www.farhangeilam.ir/article_43341_1c91308b6af4b0cc8a7d5a8969dd6366.pdfاداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلامفصلنامه علمی فرهنگ ایلام2676-59421750.5120160901The Foundations of the Ancient and Mythological Folklore of Ilamبررسی بنیادهای اساطیری و باستانی در فرهنگ عامۀ مردم ایلام769243343FAامیرعباس عزیزیفرمریم قاسمیJournal Article20160116This study is intended to the representation of the role of the Mythology of ancient beliefs in ethnic – Local and cited of some application examples in current life, and intended to answer the question that how ancient myths and beliefs can create ethnic and national identity. This research trying to determine the role of the mythology and ancient beliefs between the Iranian people. After the investigation it was found that myths and ancient beliefs with creating a bridge between glorious past and ideal future, consolidating groups of people in this idea that who belongs to the nation and the whole unit called the shared future. The subject of this article is to further examine the rich cultural and mythological beliefs of ancient Iranians. After the whole expression of the mythology associated with popular culture, expression evokes ancient myths and folk beliefs of the people of Ilam to the representation of mythology and folk beliefs are related to universe to how much the modern era is still standing today, this research, furthermore, intended to find that how official mythology and ancient beliefs convert to developed and grown onesپژوهش حاضر، با بازنمایی نقش اساطیر و باورهای باستانی و کُهن در هویت قومی- محلی و ذکر مصادیقی از کاربرد آنها در زندگی جاری یک قوم، در صدد پاسخ به این پرسشها برآمد که اساطیر و باورهای کُهن در دنیای سیال و ماشینی امروز تا چه میزان زنده و پویا هستند؟ و کدام باورها و اعتقادات عامه، ریشه در اساطیر و باورهای دیرین دارند؟ بررسی و تبیین نقش اساطیر و باورهای کُهن در میان یکی از اقوام جامعۀ امروز ایران، نشان داد که اساطیر و باورهای کُهن، گروههای مردم را در این ایده که به کُلیت واحدی به نام ملت تعلق دارند و از آیندۀ مشترکی برخوردارند، متفق میسازد؛ چراکه اساطیر، برآیند روح جمعی و میراث نیاکان گذشتۀ یک ملت است. روش این پژوهش، توصیفی- تحلیلی و بر مبنای مطالعۀ کتابخانهای بود، ضمن اینکه مبنای نظری آن را کتابها و مقالات مرتبط با اسطوره و عقاید عامه تشکیل میداد. این مقاله، پس از بیان کُلیتی از ارتباط اساطیر با فرهنگ عامه، به تداعی و بیان اساطیری و باستانی باورهای عامیانۀ مردم ایلام پرداخت تا نشان دهد که اساطیر و باورهای عامیانۀ مربوط به هستی، تا چه میزان در عصر مدرنیته و ماشینی امروز برجای مانده و مقام اساطیر و باورهای کُهن تا چه میزان در باورهای گروندگان به آنها، تکوین و رشد یافته است.https://www.farhangeilam.ir/article_43343_3b14589e83a3cdbca1605dc2838d3c01.pdfاداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلامفصلنامه علمی فرهنگ ایلام2676-59421750.5120160901Comparative Study of Cultural Performance in Ilam Provinceبررسی مقایسهای عملکرد فرهنگی شهرستانهای استان ایلام9310743344FAاحمد عربشاهی کریزیگروه مدیریت دولتی،دانشگاه پیام نور.ایرانJournal Article20160101The aim of this study was to evaluate and compare the cultural activities taking place in the cities of Ilam province. The TOPSIS technique is used for data analysis. The research statistical community is Ilam province, including the following cities: Abdanan, Ilam, Eyvan, Darreh Shahr, Dehloran, Shirvanand, Chardavol, Malekshahi and Mehran. There are different criteria to check the status of cultural activities, but in this study we have tried to use documented criteria; therefore, the writers referred to the Statistical Yearbook of Ilam province and cultural standards as the criteria. Cultural standards as the criteria used in the study were selected. In the analysis using TOPSIS after extracting the data from the Statistical Yearbook of Ilam in 1390, Options and criteria were established. TOPSIS techniques necessary for calculations were performed with six stages. The results show that the city of Ilam is the best, and then Dehloran, Abdanan, Shirvan and Chardavol, Darreh Shahr, Eyvan, Malekshahi and Mehran are the next priorities. It is hoped that the cultural situation with effective decision-making and planning would improveاین مقاله با هدف بررسی و مقایسۀ وضعیت فعالیتهای فرهنگی انجامشده در شهرستانهای استان ایلام نوشته شده و در صدد یافتن پاسخی به این سؤال بوده است که شهرستانهای استان ایلام از لحاظ شاخصهای توسعۀ فرهنگی چگونه اولویتبندی میشوند؟ جامعۀ آماری این پژوهش، استان ایلام و شهرستانهای آن (آبدانان، ایلام، ایوان، درهشهر، دهلران، شیروان - چرداول، ملکشاهی و مهران) میباشد. روش تجزیه و تحلیل دادهها و اطلاعات نیز تصمیمگیری چندشاخصه و به طور خاص، تکنیک تاپسیس است. شاخصها جهت بررسی وضعیت فعالیتهای فرهنگی از سالنامۀ آماری استان ایلام (1390) انتخاب شدند. این شاخصها عبارتند از: تعداد برنامههای اجرا شدۀ تئاتر و موسیقی، نمایشگاههای برپا شدۀ فرهنگی و هنری، سینماها، چاپخانههای تحت نظارت ادارۀ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، کتابخانهها، اماکن مذهبی و زائران حج تمتع و عمره. تجزیه و تحلیل دادهها و اجرای مراحل ششگانۀ تکنیک تاپسیس نشان داد که شهرستان ایلام به عنوان بهترین گزینه تعیین شده است و پس از آن به ترتیب، شهرستانهای دهلران، آبدانان، شیروان - چرداول، درهشهر، ایوان، ملکشاهی و مهران در اولویتهای بعدی قرار دارند.https://www.farhangeilam.ir/article_43344_e5b4acc379607a308e531087fb9e3598.pdfاداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلامفصلنامه علمی فرهنگ ایلام2676-59421750.5120160901Examination of Painted Pottery Tradition of Godin III in the Holailan Valley Based on Discovered Findings from Kazabad Aبررسی سنت سفال منقوش گودین III در درّۀ هُلیلان بر اساس یافتههای مکشوفه از کزآباد A10812343346FAخداکرم مظاهریJournal Article20151110This article aims at studying examining and introducing the painted pottery tradition of Godin III in the Holailan valley, based on discovered pottery findings, which was obtained by archaeological studies from the site of Kazabad A. This site is located in the Holailan valley in extent of Chardavol township, in the north part of Ilam province. Kazabad A is the biggest archaeological site in the Holailan valley. Archaeological findings from Kazabad A show that this site includes the archaeological deposits of the whole consecutive stages of Godin III period. Discovered findings indicate that painted pottery tradition of Godin III was current in the Holailan valley at Bronze Age. The size, position of establishment, and succession of archaeological deposits of Kazabad A show that this site was probably an important locally center in the central Zagros at Bronze Age. Archaeological findings join Holailan valley with valleys in the north portion of distribution extent of the painted pottery tradition of Godin III as Mahidasht and Kangavar.این مقاله با هدف مطالعه، بررسی و معرفی سنت سفال منقوش گودین III در درّۀ هُلیلان بر اساس یافتههای سفالی مکشوفه در جریان مطالعات باستانشناسی محوطۀ کزآباد A به نگارش درآمده است. این محوطه، بزرگترین محوطۀ تاریخی درّۀ هُلیلان از توابع شهرستان چرداول است که در شمال استان ایلام قرار دارد.
در این تحقیق، نگارنده علاوه بر مطالعه و بررسی نتایج پژوهشهای پیشین، به بررسی باستانشناسی محوطۀ کزآباد A نیز پرداخته است. نتایج این تحقیق نشان میدهد که تپۀ کزآباد A در برگیرندۀ نهشتهای باستانی همۀ مراحل پیاپی و متوالی دورۀ گودین III است. یافتههای مکشوفه نیز حاکی از آن است که در دورۀ مفرغ، سنّت سفال منقوش گودین III در درّۀ هُلیلان رواج داشته است. اندازۀ محوطۀ کزآباد A، موقعیت مکانگزینی آن و توالی نهشتهای باستانی آن نشان میدهد که این محوطه احتمالاً مرکز محلی مهمی در طول دورۀ مفرغ در زاگرس مرکزی بوده است. یافتههای باستانشناسی، درّه هلیلان را به گروه درّههای بخش شمالی حوزۀ توزیع سنّت سفال منقوش یکرنگ گودین III مانند ماهیدشت و کنگاور پیوند میدهد. https://www.farhangeilam.ir/article_43346_fa087e635660f8d94faf782effd196d2.pdfاداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلامفصلنامه علمی فرهنگ ایلام2676-59421750.5120160901Study of the Relationship between the Use of Virtual Social Networks and Social Identity of Studentsبررسی رابطۀ میان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی و هویت اجتماعی دانشجویان (مورد مطالعه: دانشجویان رشتۀ مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام)12413443348FAاختر سلطانیJournal Article20160201One of the most fundamental issues facing today's society and social identity is that with the arrival of virtual social networks major changes have occurred. This issue, more than any other group, is of great importance for youth social identity because this stage of life, identity and independence issue is the formative stage. In this context one of the inalienable phenomena in the world, including our country, is the increasing use of virtual networks (including social networking and mobile computing). The aim of this study was to investigate the relationship between students' social identity and status of virtual social networks. The study sample was130 students in management in 1394. SPSS software was used for data analysis. In order to assess the dimensions of social identity markers of ethnic identity, religious identity, national identity and global identity is used. It is also used to assess the status of virtual social networks of self-made questionnaire. Also measured by Cronbach's reliability evaluation results show that Cronbach's alpha coefficients using a social identity is 0.717, and evaluation of the use of social networks 0.778, which shows a good level of reliability. The results showed that among all the aspects the area of social identity, the national identity and religious identity, and the use of virtual social networks and there is a significant positive relationship. The stepwise multiple regression analysis showed that among the measures proposed in the field of social identity regression model was the only component of the global identity.هویت اجتماعی به ویژگیهایی اشاره دارد که یک جامعه را از جوامع دیگر متمایز میکند. این مقوله که با ورود شبکههای اجتماعی مجازی، دچار تغییر و تحولات عمدهای شده است، بیش از هر گروهی، در ارتباط با جوانان اهمیت مییابد؛ چراکه جوانی، مرحلۀ تکوین هویت مستقل و استقلالیابی آنان است. در این زمینه یکی از پدیدههای انکارنشدنی در کشور ما، گسترش روزافزون کاربرد کامپیوتر و شبکههای اجتماعی مجازی از سوی جوانان است. نگارنده با هدف بررسی رابطۀ میان وضعیت استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی و هویت اجتماعی دانشجویان به انجام این پژوهش دست یازید که جامعۀ آماری آن را 130 نفر از دانشجویان رشتۀ مدیریت تشکیل داد. حجم نمونه هم با استفاده از فرمول کوکران 97 نفر محاسبه شد و تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS22 انجام گرفت. جهت سنجش ابعاد هویت اجتماعی از شاخصهای هویت قومی، دینی، ملی و جهانی و برای سنجش وضعیت استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی از پرسشنامۀ محققساخته استفاده شد. سنجش روایی نیز با استفاده از روش روایی صوری انجام گرفت.
نتایج سنجش پایایی ابزار اندازهگیری، نشان داد که ضریب آلفای کرونباخ پرسشنامۀ سنجش هویت اجتماعی، 717/0 و در حوزۀ سنجش وضعیت استفاده از شبکههای اجتماعی، 778/0 میباشد که نشاندهندۀ پایایی پرسشنامه در سطح مطلوب است؛ همچنین نتایج این پژوهش نشان داد که میان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی و کلیۀ ابعاد مطرحشده در حوزۀ هویت اجتماعی، بجز هویت ملی و هویت دینی، رابطۀ مستقیم و معناداری وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیونی به شیوۀ گام به گام نیز نشان داد که تنها مؤلفۀ هویت جهانی، وارد مدل رگرسونی استفادۀ دانشجویان از شبکههای اجتماعی مجازی شده و این بعد، بیشترین اثر را بر هویت اجتماعی داشته است.https://www.farhangeilam.ir/article_43348_73efdc2cc36447acedff511c98ddd98e.pdfاداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلامفصلنامه علمی فرهنگ ایلام2676-59421750.5120160901The Relationship between Emotional Intelligence and Job Performance by the Moderator of Conflict Management (Case Study: Ilam Gas Refinery Company)ارتباط میان هوش هیجانی و عملکرد شغلی کارکنان با تعدیلگری مدیریت تعارض (مورد مطالعه: شرکت پالایش گاز ایلام)14516043351FAحسینعلی حیدریصادق فیضالهیJournal Article20151117In this paper the relationship between emotional intelligence and job performance was examined in Ilam gas refinery by moderator role of conflict management strategies. For this purpose, a comprehensive conceptual model by reviewing the literature was developed and it was put to the test by descriptive and correlational method. The statistical population was also government employees working in Ilam Gas Refinery, the sample size was determined through Cochran's formula. The sample was selected by classification sampling method. In order to collect data, standard questionnaires were used. Afterward, statistical analysis was performed using SPSS software. The results showed that there is a direct relationship between emotional intelligence and job performance in Ilam gas refinery, and conflict management strategies, moderated the relationship between emotional intelligence and job performanceدر این تحقیق، ارتباط بین هوش هیجانی و عملکرد شغلی کارکنان در شرکت پالایش گاز ایلام و تأثیر تعدیلکنندگی متغیر راهبردهای مدیریت تعارض بر ارتباط بین متغیرهای مذکور، مورد بررسی قرار گرفت؛ بدین منظور با بهرهگیری از ادبیات موضوع، مدل مفهومی جامعی طراحی شد و با استفاده از روش تحقیق توصیفی - همبستگی در معرض آزمون قرار گرفت. جامعۀ آماری تحقیق نیز کارکنان رسمی شاغل در شرکت پالایش گاز ایلام بودند که با بهرهگیری از فرمول کوکران، حجم نمونه، تعیین و به روش نمونهگیری طبقهبندی، افراد نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها نیز از پرسشنامههای استاندارد استفاده شد. نتایج به دست آمده از تجزیه و تحلیلهای آماری که توسط نرمافزار <strong><em>SPSS</em></strong> انجام شد، نشان داد که بین هوش هیجانی و عملکرد شغلی کارکنان در شرکت پالایش گاز ایلام، ارتباط مستقیم وجود دارد و راهبردهای مدیریت تعارض، رابطۀ بین هوش هیجانی و عملکرد شغلی کارکنان را تعدیل میکند.https://www.farhangeilam.ir/article_43351_897d881dc94b0caed61f0bc047f3fa70.pdfاداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلامفصلنامه علمی فرهنگ ایلام2676-59421750.5120160901The Impact of Culture Organizational on Organizational commitment
(Case Study: Staff Working in Islamic Azad University of Ilam)تأثیر فرهنگ سازمانی بر تعهد سازمانی (مورد مطالعه: کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام)16117743354FAمحمدحسین صالحیمسلم محمدیانJournal Article20151114Much like individuals, organizations have personalities and the personality framework of an organization is called organizational culture. Organizational commitment involves a deep belief in the goals and values of the organization and effort dedicated to reach these goals and objectives as well as a strong tendency towards the membership in the organization. This study has been carried out in order to evaluate the relationship between organizational culture and organizational commitment among the staff currently working in Islamic Azad University of Ilam. The method used is a descriptive survey one and regarding the objectives, this study is an applied and correlative one. The statistical sample of the study includes 110 people among the 152-person population of staff working in Islamic Azad University, which is calculated using the Cochran’s Formula and were selected through simple random sampling method. The data gathering tools in this study include Denison’s Organizational Culture Inventory (2000), which contains 36 questions, as well as Mayer and Allan’s Organizational Commitment Inventory (1990), which includes 24 questions. The stability of the questionnaires was confirmed by university professors and experts and their reliabilities were calculated using Cronbach’s Alpha Coefficient to be 0.931 and 0.861, respectively. In order to analyze the obtained data, descriptive and inferential statistics such as frequency, frequency percentage, accumulative frequency, mean, standard deviation, and Pearson’s correlative coefficient were used. Results obtained show that there is a significant relationship between organizational culture and organizational commitment.سازمانها همانند افراد، شخصیت دارند؛ چنانکه به قالب شخصیتی آنها، فرهنگ سازمانی میگویند؛ به عبارت دیگر، فرهنگ سازمانی، عبارت است از: مجموعهای از ارزشها، باورها، درک و استنباط و شیوههای تفکر و اندیشیدن که اعضای سازمان در آنها وجوه مشترک دارند. تعهد سازمانی نیز عبارت است از: باور عمیق به اهداف و ارزشهای سازمان و تلاش در راستای آنها و تمایل قوی برای تداوم عضویت در سازمان. این پژوهش با هدف شناسایی و تبیین تأثیر فرهنگ سازمانی بر تعهد سازمانیکارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلامانجام شده است. پژوهش حاضر از نظر روش، توصیفی – پیمایشی، از نظر هدف، کاربردی و از نوع همبستگی است. نمونۀ آماری آن نیز شامل 110 نفر از جامعۀ 153 نفری کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام بوده که با استفاده از فرمول کوکران، به روش تصادفی ساده انتخاب شده است. ابزار اندازهگیری اطلاعات نیز پرسشنامۀ 36 سؤالی فرهنگ سازمانی دنیسون (2000) و پرسشنامۀ 24 سؤالی تعهد سازمانی مییر و آلن (1990) بوده است که روایی آنها توسط استادان و کارشناسان، تأیید و پایایی آنها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ (به ترتیب 931/0 و 861/0) محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از شاخصهای آمار توصیفی و استنباطی استفاده گردید. یافتههای حاصل از ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین فرهنگ سازمانی و تعهد سازمانی، رابطۀ معناداری در سطح اطمینان 95 درصد وجود دارد. بر اساس یافتههای پژوهش میتوان گفت: به اندازهای که در یک سازمان، فرهنگ سازمانی مناسب وجود داشته باشد به همان میزان نیز تعهد سازمانی افزایش مییابد؛ بنابراین میتوان با اتخاذ برنامههایی در سطح مدیریت کلان، میزان فرهنگ سازمانی را ارتقا و میزان تعهد را در سازمان افزایش داد.https://www.farhangeilam.ir/article_43354_79a0916efa0127768957c0414eff2675.pdf