TY - JOUR ID - 141436 TI - برآورد تابع تولید آموزش در استان ایلام: رویکرد رگرسیون چندکی JO - فصلنامه علمی فرهنگ ایلام JA - FARHANG LA - fa SN - 2676-5942 AU - سایه میری, علی AU - کریمی کندوله, مریم AU - ابراهیمی, صلاح AD - AD - کارشناس ارشد AD - دکترای علوم اقتصادی دانشگاه شهید چمران اهواز Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 22 IS - 70.71 SP - 57 EP - 76 KW - ایلام KW - تابع تولید آموزش KW - رگرسیون چندک DO - 10.22034/farhang.2021.141436 N2 - اقتصاددانان و دیگر دانشمندان علوم انسانی شواهد گسترده­ای ارائه داده‌اند که آموزش افراد را مولدتر می‌کند و درنتیجه درآمد آنها را افزایش می­دهد. آموزش و پرورش همچنین مزایای غیرمالی، از جمله بهبود سلامت و ادغام اجتماعی را فراهم می‌آورد. سرانۀ بودجۀ آموزشی عمومی، درآمد سرانه، مخارج صرف‌شده برای آموزش و تعداد معلم از اصلی­ترین نهاده­های توضیح‌دهندۀ تابع تولید آموزش هستند؛ بنابراین شناسایی عوامل مؤثر بر تابع آموزش از لحاظ کارکردهای اقتصادی و اجتماعی برای سیاست‌گذاران مهم و ضروری است. این مطالعه با هدف برآورد تابع تولید آموزش (ابتدایی و متوسطه) در استان ایلام طی دورۀ زمانی 1398-1382 انجام شد. روش‌شناسی این مقاله مبتنی بر تخمین تابع تولید با استفاده از روش اقتصادسنجی و تکنیک رگرسیون چندگی بود. نتایج این مطالعه نشان داد که در بین 7 متغیر مورد استفاده در تابع تولید آموزش برآورده‌شده برای استان ایلام، 5 متغیرِ مخارج آموزشی خانوار، نسبت معلم به دانش‌آموز، تعداد مدارس، درآمد سرانه و شاخص قیمت استانی از تعیین‌کننده‌های اصلی نرخ پوشش تحصیلی هستند. دو متغیر مخارج عمرانی استانی و نسبت دانش‌آموز به جمعیت نیز از تعیین‌کننده‌های نرخ پوشش تحصیلی در استان ایلام نیستند. UR - https://www.farhangeilam.ir/article_141436.html L1 - https://www.farhangeilam.ir/article_141436_1be2aa11ab288feab23b7a221a1195df.pdf ER -