%0 Journal Article %T ارائۀ مدل سیاست‌گذاری فرهنگی به منظور تقویت (ارتقای) هویت فرهنگی جوانان استان ایلام %J فصلنامه علمی فرهنگ ایلام %I اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام %Z 2676-5942 %A سلیمانی, طاهر %A صامت, علیرضا %A قیومی, عباسعلی %D 2023 %\ 02/20/2023 %V 23 %N 76.77 %P 63-80 %! ارائۀ مدل سیاست‌گذاری فرهنگی به منظور تقویت (ارتقای) هویت فرهنگی جوانان استان ایلام %K سیاست‌گذاری فرهنگی %K هویت فرهنگی %K جوانان %K استان ایلام %R 10.22034/farhang.2023.169584 %X پژوهش حاضر که به طراحی و ارائۀ مدل سیاست‌گذاری فرهنگی به منظور تقویت (ارتقای) هویت فرهنگی جوانان استان ایلام پرداخته، از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، تلفیقی از روش‌های کیفی و کمی است. در مرحلۀ اول از روش کیفی تحلیل محتوا (قیاسی) جهت جمع‌آوری اطلاعات استفاده شد. جامعۀ آماری در این مرحله، حدود 80 منبع در حوزۀ هویت فرهنگی جوانان بود که به صورت هدفمند انتخاب شد. در ادامه، متون مطالعه‌شده و گزاره‌های معنادار با سؤالات تحقیق انتخاب گردید و کد مفاهیم مرتبط با موضوع هر پاراگراف استخراج شد؛ سپس کد مفاهیم استخراج‌شده در دسته‌های هم‌مفهوم قرار گرفت. درنهایت برای دسته‌های هم‌مفهوم، نام و عنوان مناسب که بیانگر تم اصلی پژوهش است تعیین شد. پس از آن، جهت تعیین ابعاد، مؤلفه‌ها و شاخص‌های تقویت (ارتقای) هویت فرهنگی جوانان استان ایلام از تکنیک دلفی استفاده گردید. در این تحقیق 15 نفر از خبرگان و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های استان ایلام (تمام‌وقت و حق‌التدریس) در رشته‌های جامعه‌شناسی و مدیریت فرهنگی، به عنوان نمونۀ آماری با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند از نوع گلوله‌برفی جهت تعیین روایی مرحلۀ کیفی در نظر گرفته شدند. در پایان مرحلۀ اول، مدل کیفی تقویت (ارتقای) هویت فرهنگی جوانان استان ایلام در 6 بعد هویت فرهنگی، دیانت، جغرافیای فرهنگی، زبان، حافظۀ فرهنگی و پوشاک ارائه شد. در مرحلۀ دوم، جامعۀ آماری تحقیق را جوانان استان ایلام تشکیل دادند که مطابق اطلاعات سامانۀ استانداری حدود 300 هزار نفر بودند. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 380 نفر برآورد شد و پس از گردآوری داده‌ها، تجزیه و تحلیل آماری داده‌های پژوهش در دو سطح توصیفی با استفاده از شاخص‌های آماری (نظیر فراوانی، درصد و میانگین) و سطح استنباطی تحلیل عاملی تأییدی با استفاده از Spss 22 و Lisrel8.54 صورت گرفت. معناداری ضرایب و پارامترهای به‌دست‌آمده ابعاد مدل تقویت (ارتقای) هویت فرهنگی جوانان استان ایلام، هویت فرهنگی، دیانت، جغرافیای فرهنگی، زبان، حافظۀ فرهنگی و پوشاک نشان داد که تمامی ضرایب به‌دست‌آمده، معنادار هستند. %U https://www.farhangeilam.ir/article_169584_d3c64f1278d1467d8e44f039ab311999.pdf