@article { author = {Naseri, Soheila and Hazrati, Sepideh and Mirzaei, Ameneh}, title = {Studying the Participation of Students in Group and Social Activities (Ilam High School Students)}, journal = {a scientific journal of ilam culture}, volume = {19}, number = {60.61}, pages = {44-69}, year = {2019}, publisher = {head quarter of culture and islamic guidance of ilam province}, issn = {2676-5942}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Participation is one of the pillars of development, especially sustainable development, and there are few local, national and international planning within which there is no social participation and social motivation. In this regard, the present study aims at investigating and studying the domains of student participation in community and social activities (high school students in Ilam). The statistical population of this research is 1524 and the sample consists of 256 boy and girl high school students and pre-university students and the son of the city of Ilam. SPSS software was used to analyze the data. The results show that social trust variables, age, social cohesion, power structure in the family (counseling axis), satisfaction rate have 23%, ability to explain changes in dependent variable of participation in group and social activities.}, keywords = {group participation,Social participation,Social trust,Social cohesion,Students,Satisfaction}, title_fa = {بررسی زمینه‌های مشارکت دانش‌آموزان در فعالیت‌های گروهی و اجتماعی (دانش‌آموزان متوسطۀ شهر ایلام)}, abstract_fa = {مشارکت یکی از ارکان اساسی در توسعه، بخصوص توسعۀ پایدار محسوب می‌شود و کمتر برنامه‌ریزی محلی، ملی و بین‌المللی‌ای وجود دارد که یکی از بخش‌های مهم آن، مشارکت و انگیزش اجتماعی مردم نباشد. در این راستا در پژوهش حاضر به بررسی و مطالعۀ زمینه‌های مشارکت دانش‌آموزان در فعالیت‌های گروهی و اجتماعی (دانش‌آموزان متوسطۀ شهر ایلام) پرداخته شد. جامعۀ آماری این پژوهش شامل 1524 نفر و نمونۀ آماری آن شامل 256 نفر از دانش‌آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه و پیش‌دانشگاهی شهر ایلام بود. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها نیز از نرم‌افزار spss استفاده شد. نتایج نشان می‌دهد که متغیرهای اعتماد اجتماعی، سن، انسجام اجتماعی، ساختار قدرت در خانواده (مشورت‌محور) و رضایتمندی به میزان 23 درصد توانایی تبیین تغییرات متغیر وابستۀ مشارکت در فعالیت‌های گروهی و اجتماعی را دارند.}, keywords_fa = {مشارکت گروهی,مشارکت اجتماعی,اعتماد اجتماعی,انسجام اجتماعی,دانش‌آموزان,رضایتمندی}, url = {https://www.farhangeilam.ir/article_90089.html}, eprint = {https://www.farhangeilam.ir/article_90089_43fd09ad1a58023ebced70e4e5301565.pdf} }