منابع مالی بخش آموزش و پرورش در ایران محدود است؛ از این رو نحوۀ هزینهکرد این منابع و تناسب شاخصهای توزیع با اهداف مورد نظر برنامهریزان از اهمیت بالایی برخوردار است. مطالعۀ حاضر ترکیبی از شیوههای توصیفی و تجربی و جامعۀ آماری آن، صورتهای مالی هزینهکرد اعتبارات اداره کل آموزش و پرورش استان ایلام در یک دورۀ نه ساله میباشد. ابزار مورد استفاده جهت کسب اطلاعات، منابع آماری، صورتهای مالی و اطلاعات اسنادی و کتابخانهای بوده و در بخش تحلیل دلفی از پرسشنامه استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان داد که حقوق و مزایای کارکنان بالاترین سهم و اموال و داراییها کمترین سهم را از بودجه داشتهاند. میانگین مجموع نرخ رشد اعتبارات هزینهای واقعی طی دورۀ مورد بررسی 64/3 درصد در سال و میزان هبستگی آن با نرخ رشد تعداد دانشآموزان 83/8 درصد، با نرخ رشد تعداد کارکنان 2/19 درصد و با نرخ رشد تعداد اتاقهای آموزشی 99/4- درصد بوده است. هزینۀ تمامشده هر دانشآموز طی دورۀ مورد بررسی با روش هزینهیابی سنتی از 1/34 میلیون ریال در سال 1387 به 6/52 میلیون ریال در سال 1395 رسیده است. مدل نهایی پیشنهادی برای توزیع بهینۀ منابع مالی چنین است: منابع کافی در سطح ملی تأمین شود، تخصیص اعتبارات غیرمتمرکز باشد و توزیع اعتبارات بر مبنای شاخصهای سرانۀ دانشآموز، سرانۀ کارکنان آموزشی و ستادی، سرانۀ فضای آموزشی، سرانۀ فضای اداری و ضریب محرومیت با حفظ وزن و اهمیت هر شاخص صورت پذیرد.
حیات نیا, علی, & ابراهیمی, جواد. (1398). بررسی، مقایسه و تجزیه و تحلیل شاخصهای توزیع منابع مالی آموزش و پرورش استان ایلام. فصلنامه علمی فرهنگ ایلام, 20(62,63), 166-189. doi: 10.22034/farhang.2019.96166
MLA
علی حیات نیا; جواد ابراهیمی. "بررسی، مقایسه و تجزیه و تحلیل شاخصهای توزیع منابع مالی آموزش و پرورش استان ایلام". فصلنامه علمی فرهنگ ایلام, 20, 62,63, 1398, 166-189. doi: 10.22034/farhang.2019.96166
HARVARD
حیات نیا, علی, ابراهیمی, جواد. (1398). 'بررسی، مقایسه و تجزیه و تحلیل شاخصهای توزیع منابع مالی آموزش و پرورش استان ایلام', فصلنامه علمی فرهنگ ایلام, 20(62,63), pp. 166-189. doi: 10.22034/farhang.2019.96166
VANCOUVER
حیات نیا, علی, ابراهیمی, جواد. بررسی، مقایسه و تجزیه و تحلیل شاخصهای توزیع منابع مالی آموزش و پرورش استان ایلام. فصلنامه علمی فرهنگ ایلام, 1398; 20(62,63): 166-189. doi: 10.22034/farhang.2019.96166