اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلامفصلنامه علمی فرهنگ ایلام2676-59422272.7320220220Analysis of the Causes and Factors of the Kurdish Displacement Policy in the Period of Shah Abbas Iواکاوی علل و عوامل سیاست جابهجایی کردها در دورۀ شاه عباس اول73014913410.22034/farhang.2022.149134FAسیاوش یاریعضو هیأت علمی دانشگاه ایلام - گروه علوم اجتماعی و تاریخمرتضی اکبریاستادیار گروه علوم اجتماعی و تاریخ دانشگاه ایلامطالب خزانگروه تاریخ دانشگاه ایلامJournal Article20220502The geographical territory belonging to the Kurds during the Safavid period included the western and northwestern parts of Iran and parts of the eastern part of the Ottoman Empire. In the face of the Kurds, the Safavid government adopted certain policies, such as peaceful confrontations to repression, as well as the use of Kurdish elements in domestic and foreign policy. The displacement of the Kurdish tribes during the reign of Shah Abbas Safavid is affected by the circumstances in which these tribes were located. Some influential external factors, such as the proximity of the Kurdish bio-tribes, were close to the borders of the Ottoman government, which put them under pressure from the Ottoman government as subjects of Iran and could also be used as a pretext to attack Shah Abbas's territory. Take; or incited by the Ottoman government to revolt against the central government. Another external reason for Shah Abbas to move Kurdish tribes to eastern Iran was the Uzbek invasion of Khorasan. The present article seeks to explain the internal and external factors of Kurdish displacement in the era of Shah Abbas I by descriptive-analytical method. Findings show that the displacement of Kurdish tribes has multiple causes, including the policy of evacuating western Iran to restrain the Ottoman government, moving Kurds to confront the invading tribes in eastern and northeastern Iran, preventing the concentration of Kurdish tribes in western Iran, Repairing population shortages in other parts of the Safavid territory and reviving agriculture and the economy of Iran's eastern borders.<br /><strong> </strong>جغرافیای سرزمینی متعلق به کردها در دوران صفویه شامل نواحی غرب و شمال غربی ایران و قسمتهایی از شرق قلمرو دولت عثمانی بوده است. دولت صفویه در مواجهه با کردها سیاستهای خاصی را از برخوردهای صلحآمیز گرفته تا سرکوب یا استفاده از آنها در سیاست داخلی و خارجی خود اتخاذ کرد. جابهجایی ایلات کرد در عهد شاه عباس صفوی، متأثر از شرایطی چند است که این ایلات در آن قرار داشتند. یکی از علل خارجی مؤثر، مجاورت جغرافیای زیست ایلات کرد با مرزهای دولت عثمانی بود که موجب میشد هم به عنوان رعایای ایران تحت فشار دولت عثمانی باشند و هم به عنوان دستاویزی برای حمله به قلمرو شاه عباس مورد استفاده قرار گیرند یا به وسیلۀ دولت عثمانی برای شورش علیه دولت مرکزی تحریک شوند. از دیگر علل خارجی محرک شاه عباس در کوچاندن ایلات کرد به شرق ایران، تهاجمات ازبکان به خراسان بود. مقالۀ حاضر با روش توصیفی-تحلیلی، عوامل درونی و بیرونی جابهجایی کردها در عصر شاه عباس اول را تبیین نمود. یافتههای این پژوهش نشان داد که جابهجایی ایلات کرد علل چندگانه داشت که سیاست تخلیۀ غرب ایران جهت مهار دولت عثمانی، انتقال کردها برای مقابله با اقوام مهاجم به شرق و شمال شرق ایران، جلوگیری از تراکم ایلات کرد در غرب ایران، ترمیم کمبود جمعیت در دیگر نقاط قلمرو صفوی و احیای کشاورزی و اقتصاد مرزهای شرقی ایران از جمله این علل است.اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلامفصلنامه علمی فرهنگ ایلام2676-59422272.7320220220Identification of Key Drivers in Tourism Development in Ilam provinceشناسایی پیشرانهای کلیدی در توسعۀ گردشگری استان ایلام315314913610.22034/farhang.2022.149136FAسجاد دارابیدانشگاه شهید بهشتی تهرانزهره فنیاستادیار دانشگاه شهید بهشتی تهرانذوالفقار یوسفیدانشگاه آزاد اسلامی شهرکردJournal Article20220502It is a new industrial tourism that is known as one of the top three industries in the world and has not been very effective in Iran for various reasons and has not gained its position; therefore, planners are looking for the flourishing of this industry in the country with a special look. In the upstream documents, the capabilities of Ilam province in the tourism sector are among the drivers of development in this province; therefore, in the present study, we have tried to identify the key drivers in the development of tourism in Ilam province. Was extracted. Then, using Delphi method, the matrix of cross-effects of variables was formed. In the next step, matrix analysis was performed using Micmac software. The present results show the instability of the tourism system in Ilam province from the distribution of sub-indices in the axis of effectiveness and effectiveness of factors in this software. Accordingly, five categories of variables were identified that due to the high score of direct and indirect impact of 10 sub-indicators (macro government policy, advertising, budget, specialized management, roads and transportation, private sector investment, tourism laws, specialized manpower , Awareness of people and tourists and comprehensive tourism plan) were selected as key factors and key drivers, among which macro government policies, advertising, private sector investment and budget have the greatest impact on tourism development in Ilam province.گردشگری صنعتی نوپاست که جزو سه صنعت برتر دنیا شناخته میشود و در ایران به دلایل مختلفی چندان تأثیرگذار نبوده و جایگاه خود را به دست نیاورده است؛ از این رو برنامهریزان با نگاهی ویژه به دنبال شکوفایی این صنعت در کشور هستند. در اسناد بالادستی، توانمندیهای استان ایلام در بخش گردشگری از پیشرانهای توسعه در این استان مطرح شده است؛ از این رو در پژوهش حاضر سعی شده است پیشرانهای کلیدی در توسعۀ گردشگری در استان ایلام شناسایی شوند که ابتدا با استفاده از تکنیک دلفی، 29 عامل اولیه در پنج بخش مختلفِ اقتصادی، اجتماعی - فرهنگی، طبیعی، زیرساختی - خدماتی و عوامل مدیریتی- برنامهریزی استخراج گردید. پس از آن با استفاده از روش دلفی، ماتریس تأثیرات متقاطع متغیرها تشکیل شد. در مرحلۀ بعد، تحلیل ماتریس با استفاده از نرمافزار میکمک انجام گردید. نتایج حاضر از پراکندگی زیرشاخصها در محور اثرگذاری و اثرپذیری عوامل در این نرمافزار، نشاندهندۀ ناپایداری سیستم گردشگری در استان ایلام است. بر همین اساس، پنج دسته متغیر شناسایی شد که با توجه به امتیاز بالای اثرگذاری مستقیم و غیرمستقیم عوامل 10 زیرشاخص (سیاستگذاری کلان دولت، تبلیغات، بودجه، مدیریت تخصصی، راه و حمل و نقل، سرمایهگذاری بخش خصوصی، قوانین گردشگری، نیروی انسانی متخصص، آگاهی مردم و گردشگران و طرح جامع گردشگری) به عنوان عوامل کلیدی و پیشرانهای کلیدی انتخاب گردید که از بین آنها سیاستهای کلان دولت، تبلیغات، سرمایهگذاری بخش خصوصی و بودجه بیشترین تأثیر را بر توسعۀ گردشگری استان ایلام دارند.اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلامفصلنامه علمی فرهنگ ایلام2676-59422272.7320220220Evaluation of the Level of Satisfaction of Ilami Citizens with the Capabilities and Effectiveness of Choghasabz Forest Parkارزیابی رضایتمندی شهروندان ایلامی از قابلیتها و اثربخشی پارک جنگلی چغاسبز شهر ایلام547214913810.22034/farhang.2022.149138FAکیمیا علی اکبریدانشگاه تبریزاکبر رحیمیدانشیار گروه مهندسی فضای سبز دانشکدۀ کشاورزی دانشگاه تبریزJournal Article20220502Forest parks are one of the most important recreational destinations for citizens. Therefore, it is necessary to constantly study their effectiveness to evaluate their advantages and reduce barriers, to provide more benefits. Choghasbez Forest Park in Ilam is the most important tourist destination of the city. The present study has evaluated the level of satisfaction of Ilami citizens with the capabilities and effectiveness of this park. By participating in this field research, they have announced the views, expectations and limitations of the park. The data collection tool was a 75-item closed questionnaire based on a 5-point Likert scale with a reliability scale of .952 Cronbach's alpha. The results show that it is more beneficial for men, boys and families and rather unsuitable for women and girls. Findings also indicate the tendency of middle class social groups to use the park compared to others. The park is mostly used on holidays, evenings and nights. Findings show that security is one of the serious issues in the use of the park, therefore, the rate of holding friendly gatherings of girls and cultural activities is less than the friendly gatherings of boys and public sports. In general, the level of satisfaction of Ilami citizens with the park is moderate and this satisfaction has a positive relationship with sports facilities, welfare facilities, and lack of security and gender of citizens.پارکهای جنگلی از مهمترین مقصدهای تفرجگاهی شهروندان کشور محسوب میشوند؛ به همین جهت لازم است که اثربخشی آنها پیوسته مطالعه شود تا با ارزیابی مزیتها و کاهش موانع، امکان بهرهمندی بیشتر از آنها فراهم گردد. پارک جنگلی چغاسبز شهر ایلام مهمترین مقصد گردشگری شهر ایلام است. طبیعت جنگلی، گستردگی قابل توجه، نزدیکی به شهر و دسترسی آسان از جمله مزیتهای این مکان است. پژوهش حاضر به ارزیابی میزان رضایتمندی شهروندان ایلام از قابلیتها و اثربخشی این پارک پرداخته است. برابر فرمول کوکران، 384 نفر از شهروندان ایلامی با شرکت در این پژوهش میدانی، دیدگاهها و انتظارات خود و محدودیتهای پارک را اعلام کردهاند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامۀ بسته 75 سؤالی بود که بر اساس طیف لیکرد 5 گزینهای تنظیم شد و پایایی آن در حدّ 952 آلفای کرونباخ اعلام گردید. نتایج به دست آمده حاکی از سهولت بهرهمندی آقایان، پسران و خانوادهها و نامناسب بودن آن برای بانوان و دختران است؛ همچنین یافتهها از تمایل گروههای اجتماعی متوسط نسبت به استفاده از پارک در مقایسه با دیگر گروههای اجتماعی حکایت دارد. پارک بیشتر در روزهای تعطیل، عصرها و شبهنگام مورد استفاده قرار میگیرد. از دیگر یافتههای پژوهش این است که امنیت یکی از مسائل جدی در میزان استفاده از پارک محسوب میشود؛ بهگونهای که جمعهای دوستانۀ دختران و فعالیتهای فرهنگی در مقایسه با جمعهای دوستانۀ پسران و ورزشهای همگانی به میزان کمتری در پارک مشاهده میشود. در مجموع میزان رضایت شهروندان ایلامی از پارک در حدّ متوسط است و این رضایت با امکانات ورزشی، امکانات رفاهی، عدم احساس امنیت و جنسیت شهروندان، رابطۀ مثبت دارد.اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلامفصلنامه علمی فرهنگ ایلام2676-59422272.7320220220Mureh Kan: The Representative of Intra-regional Groupings of the Middle Bronze
Age of the Central Zagrosمورهکن: شواهدی از گروهبندیهای درون منطقهای دورۀ مفرغ میانۀ زاگرس مرکزی739514914010.22034/farhang.2022.149140FAخداکرم مظاهریعضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلامحمزه قبادی زادهدکتری باستان شناسی از دانشگاه تهران، گرایش دوران تاریخی.Journal Article20220502One of the important issues in archeology is to identify and explain the cultural boundaries of past eras based on the distribution of cultural materials. In this research, using the results of field studies in the Mureh Kan site in the Holailan Valley, as well as library studies, the intra-regional cultural boundaries of the Central Zagros basin in the Middle Bronze Age are explained in a descriptive-analytical manner. The results of the research indicate that the Mureh Kan site is a landmark nomadic settlement associated with nomadic settlements that involve substantial cultural deposits, especially from the Bronze Age. Archaeological data indicate significant variations in the style of pottery traditions in the settlements of the Holailan Valley compared to the pottery style of the mobile sites on the southern Foothills of it, in the Middle Bronze Age. The settlements have been tension and converged with the valleys in the northern part, and the southern edge of the Holailan Valley has been the winter pasture of the nomads of the Pish Kuh region. The valleys of Central Zagros in the Middle Bronze Age can be categorized into two groups: The first group involves the valleys along the relative eastern-western and the well-known transportation route of Great Khorasan Road. It seems that the Great Khorasan Road and the contacts formed through it have performed a significant role in intra-regional links in this area. The second group comprises the valleys along with the north-south orientation eastern Pish Kuh and western Pish-i Kuh in addition to the Nahavand valley in the east of the Garin Mountain. The nomadism and the continuous movement of nomads between winter and summer pastures have significantly affected inter-regional connections in this area.یکی از مسائل مهم مطرح در باستانشناسی، تشخیص و تبیین مرزبندیهای فرهنگی بر اساس توزیع مواد فرهنگی است. در این پژوهش با بهرهگیری از نتایج مطالعات میدانی محوطۀ مورهکن در درّۀ هُلیلان، مطالعات کتابخانهای و شیوۀ توصیفی-تحلیلی به تبیین مرزبندیهای فرهنگی درون منطقهای حوزۀ زاگرس مرکزی در دورۀ مفرغ میانه پرداخته شد. نتایج تحقیق حاکی از این است که محوطۀ مورهکن استقرارگاه کوچنشینی شاخصی است که در حوزۀ چراگاههای زمستانی شکل گرفته است و حاوی نهشتهای فرهنگی مهمی از دورۀ مفرغ میباشد. در دورۀ مفرغ میانه تفاوتهای مهمی در سبک سفال رایج در زیستگاههای درّۀ هُلیلان نسبت به سبک سفال در محوطههای کوچنشینی دامنههای جنوبی درّۀ هُلیلان دیده میشود. زیستگاههای درّۀ هُلیلان با گروه درّههای بخش شمالی حوزۀ توزیع سنّت سفال منقوش یکرنگ گودین III کشش و همگرایی داشته و به نظر میرسد حاشیۀ جنوبی درّۀ هُلیلان، چراگاه زمستانی گلهداران متحرک مناطق پیشکوه بوده است. درّههای حوزۀ زاگرس مرکزی در دورۀ مفرغ میانه را میتوان به دو گروه منطقهبندی کرد: گروه اول، درّههای در امتداد محور شرقی - غربی و در راستای مسیر ارتباطی جادۀ خراسان بزرگ را در بر میگیرد. به نظر میرسد جادۀ خراسان بزرگ و تماسهایی که به واسطۀ آن شکل گرفته، نقش اصلی را در پیوندهای درون منطقهای این حوزه داشته است. گروه دوم، درّههای در امتداد محور شمالی - جنوبی نواحی پیشکوه شرقی و پیشکوه غربی به علاوۀ درّه نهاوند در شرق کوه گرین را شامل میشود. احتمالً زندگی کوچنشینی نقش مهمی در برقراری پیوندهای درون منطقهای در این قسمت از زاگرس مرکزی داشته است.اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلامفصلنامه علمی فرهنگ ایلام2676-59422272.7320220220Economic, Social and Demographic Situation of the Elderly in Ilam Province in
the Last Four Decadesوضعیت اقتصادی، اجتماعی و جمعیتی سالمندان استان ایلام در 4 دهۀ گذشته9611714914110.22034/farhang.2022.149141FAبهروز سپیدنامهعضو هیئت علمی دانشگاه ایلاماسحاق قیصریاندانشآموختۀ دکترای تخصصی جامعهشناسی، گروه جامعهشناسی دانشگاه فرهنگیان استان ایلام، ایلام، ایران0000-0002-9608-2818Journal Article20220502<strong>Introduction</strong>: Population aging is a new phenomenon in the world; Of course, the experience of this phenomenon is different in developed and developing countries; the fastest growing population is in developing countries. Inactive population growth has adverse effects on the economic and social dimensions of society; because the young and old population is more of a consumer than a producer and therefore dependent on the active and employed population. In this article, the economic, social and demographic situation of the elderly in Ilam province has been studied.<br /><strong>Method</strong>: The research method of secondary data analysis and using the information of general population and housing censuses of Ilam province during the years 2016-2017 has been used to answer the research questions.<br /><strong>Results</strong>: The population aged 65 and over in Ilam province increased from 4.03% in 1976 to 5.61% in 2016 and the mean age of the province's population fluctuated between 15 and 29 years. The highest value was related to the 2016 census and the lowest was related to the 1986 census. The proportion of the elderly population in rural areas has decreased from 81% in 1976 to 43% in 2011 and the dependency ratio of the elderly has reached its lowest level in 1986. The literacy rate of the elderly in the province in 1986 was about 8%, which in 2016 reached 29%.<br /><strong>Conclusion</strong>: In general, the indicators of middle age, aging rate and the rate of aging show that the population structure of Ilam province in 2006 has entered the middle age stage (aging) and is benefiting from the first population benefit.<strong>مقدمه:</strong> سالمندی جمعیت پدیدۀ نوینی در کشورهای جهان است؛ البته تجربۀ این پدیده در کشورهای توسعهیافته و در حال توسعه تفاوت دارد؛ به گونهای که سریعترین رشد سالمندی مربوط به کشورهای در حال توسعه است. رشد جمعیت غیرفعال آثار نامطلوبی در ابعاد اقتصادی و اجتماعی جامعه دارد؛ زیرا جمعیت جوان و سالخورده بیش از آنکه تولیدکننده باشد، مصرفکننده و درنتیجه وابسته به جمعیت فعال و شاغل است. در این مقاله، وضعیت اقتصادی، اجتماعی و جمعیتی سالمندان استان ایلام بررسی شده است.<br /><strong>روش:</strong> از روش تحقیق تحلیل ثانویۀ دادهها و بهرهگیری از اطلاعات سرشماریهای عمومی نفوس و مسکن استان ایلام طی سالهای 1355-1395 برای پاسخگویی به سؤالات پژوهش استفاده شده است.<br /><strong>یافتهها:</strong> جمعیت 65 ساله و بیشتر استان ایلام از 03/4 درصد در سال 1355 به 61/5 درصد در سال 1395 افزایش پیدا کرده و میانۀ سنی جمعیت استان بین 15 تا 29 سال نوسان داشته است. بیشترین مقدار آن نیز مربوط به سرشماری سال 1395 و کمترین آن مربوط به سال 1365 بوده است. نسبت جمعیت سالمند مناطق روستایی از 81 درصد در سال 1355 به 43 درصد در سال 1390 کاهش یافته و نسبت وابستگی سالمندان در سال 1365 به کمترین مقدار رسیده است. درصد باسوادی سالمندان استان در سال 1365 حدود 8 درصد بوده که در سال 1395 به 29 درصد رسیده است.<br /><strong>نتیجهگیری:</strong> در مجموع شاخصهای میانۀ سنی، ضریب سالمندی و میزان سالخوردگی نشان میدهند که ساختار جمعیتی استان ایلام در سال 1385 وارد مرحلۀ میانسالی (رو به سالخوردگی) شده است و در حال بهرهمندی از سود جمعیتی اول است.اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلامفصلنامه علمی فرهنگ ایلام2676-59422272.7320220220Investigating the Reasons for Women Reluctance to Have Childrenبررسی و تحلیل دلایل کممیلی زنان به فرزندآوری11813714914210.22034/farhang.2022.149142FAطوبی رضاییمعلماصغر محمدیهیئت علمی دانشگاه آزاد اصفهان، واحد دهاقانJournal Article20220502The present research aimed at identifying the causes of the tendency for low childbearing action or family without a child in women. This is an applied, qualitative-grounded theory method research. The participants of the research were 11 married women who were selected with respect to some criteria and through purposive sampling and theoretical approach. The research tool was a semi-structured in-depth interview carried out through analysis of the content of the interviews by tripartite stages of open, axial, and selective coding. The validity of the data was assessed based on the viewpoint of the participants of the research and the experts from outside the research. The reliability of the research was examined through recoding by the assistant encoder and the reliability coefficient was calculated to be 80%. The findings indicated that from the viewpoint of the participants 10 axial themes affect the tendency to low childbearing action or family without a child in the married women. These themes include economic challenges, the inefficiency of a large family, body management, dual tolerance, destiny, emergency and fear, incurable and unwanted infertility, conditional agreement, their past and the past of the other, and social pressure. Finally, a paradigm model of the tendency to low childbearing action in women was presented.در سالیان اخیر میزان فرزندآوری زنان به تدریج رو به کاستی نهاده و حتی تشکیل زندگی بدون فرزند نیز رواج پیدا کرده است. این موضوع یک مسئلۀ حیاتی برای آیندۀ جمعیت کشور و تأمین نیروی فعال خواهد بود و چنانچه به طور جدی برای آن چارهاندیشی نشود، جمعیت فعال کشور در آینده از یک طرف و سالخوردگی جمعیت از طرف دیگر، چالشهایی جدی برای کشور رقم خواهند زد. این پژوهش با هدف بررسی و تحلیل دلایل کممیلی زنان به فرزندآوری انجام شد. پژوهش حاضر از نظر روش، کیفی- نظریهمبنایی و از نظر هدف، کاربردی است. مشارکتکنندگان در پژوهش 11 نفر از زنان متأهل بودند که با ملاحظۀ برخی معیارها و با روش نمونهگیری هدفمند و رویکرد نظری انتخاب شدند. ابزار پژوهش مصاحبههای عمیق نیمهساختاریافتهای بود که با تحلیل متون مصاحبهها با کدگذاری سهگانۀ باز، محوری و انتخابی صورت گرفت. برای سنجش روایی دادهها از دیدگاه مشارکتکنندگان و خبرگان بیرون از پژوهش و برای سنجش پایایی از کدگذاری مجدد به کمک کدگذار همکار استفاده شد که ضریب پایایی 80/0 حاصل شد. یافتهها نشان داد در دیدگاه مشارکتکنندگان 10 مضمون محوری در مورد بیفرزندی یا کممیلی به فرزندآوری در زنان متأهل وجود دارد که عبارتند از: چالشهای اقتصادی، ناکارآمدی خانوادۀ پرجمعیت، مدیریت بدن، تحمل دوگانه، قسمت و تقدیر، اضطرار و هراس، ناباروری ناخواسته و لاعلاج، توافق مشروط، گذشتۀ خود و دیگری و فشار اجتماعی. در نهایت نیز مدل پارادایمی کممیلی به فرزندآوری در زنان ارائه شد.اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلامفصلنامه علمی فرهنگ ایلام2676-59422272.7320220220Investigating the Effect of Cultural Marketing on Customers' Performance in
Handicrafts of Ilam Provinceبررسی تأثیر بازاریابی فرهنگی بر عملکرد مشتریان در صنایع دستی استان ایلام13816514914310.22034/farhang.2022.149143FAوحید شرفیاستادیار گروه مدیریت، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه حضرت معصومه (س)، قم، ایرانشهلا تفرجی یگانهکارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکدۀ مدیریت و حسابداری، دانشگاه باختر، ایلامJournal Article20220502Nowadays, due to increasing global relationships and cultural diversity, the marketing and culture debate are intertwined, and marketing messages never reach individual consumers without cultural intervention. The main purpose of this study is to investigate the effect of cultural marketing on customer performance in handicrafts of Ilam province. The present research based on the purpose is applied and in terms of research method is descriptive-survey, which is considered as a correlation in terms of relationship between variables and is based on structural equations. The statistical population also includes buyers of handicrafts in Ilam province that 384 people were selected by using simple random sampling method. Data collection tool is a standard questionnaire. The Syon Standard Questionnaire (2017) was used to measure the cultural marketing variable and the Dolani Standard Questionnaire (2017) was used to measure the customer performance variable. LISREL software was used to analyze the data. The results showed that cultural marketing has a positive and significant effect on customer performance in handicrafts of Ilam province. Also, cultural marketing has a positive and significant effect on customer satisfaction, customer loyalty and citizenship behavior in handicrafts of Ilam province.امروزه به دلیل افزایش ارتباطات جهانی و تنوع فرهنگی، بحث بازاریابی و فرهنگ به هم گره خوردهاند و پیامهای بازاریابی هرگز بدون مداخلۀ فرهنگ به مصرفکنندگان فردی نمیرسند. هدف اصلی این پژوهش بررسی تأثیر بازاریابی فرهنگی بر عملکرد مشتریان در صنایع دستی استان ایلام است. پژوهش حاضر بر اساس هدف، کاربردی و از نظر روش تحقیق، توصیفی - پیمایشی میباشد که از حیث ارتباط بین متغیرها از نوع همبستگی و مبتنی بر معادلات ساختاری است. جامعۀ آماری نیز شامل خریداران صنایع دستی استان ایلام میباشد که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده تعداد 384 نفر از آنها انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامۀ استاندارد است. برای سنجش متغیر بازاریابی فرهنگی از پرسشنامۀ استاندارد سایون (2017) و برای سنجش متغیر عملکرد مشتریان از پرسشنامۀ استاندارد دولانی (1396) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها نیز از نرمافزار لیزرل استفاده گردید. نتایج نشان دادند که بازاریابی فرهنگی بر عملکرد مشتریان در صنایع دستی استان ایلام، تأثیر مثبت و معناداری دارد؛ همچنین تأثیر بازاریابی فرهنگی بر رضایت مشتریان، وفاداری مشتریان و رفتار شهروندی مشتریان در صنایع دستی استان ایلام، مثبت و معناداری است.اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلامفصلنامه علمی فرهنگ ایلام2676-59422272.7320220220The Effect of brand Reputation on Customer Attitude to Brand Mediated by Emotional and Cognitive Trustبررسی تأثیر آوازۀ برند بر نگرش مشتریان به برند با نقش میانجی اعتماد عاطفی و شناختی16618614914410.22034/farhang.2022.149144FAمرجان اروانهمدیریت/ دانشگاه ایلام / دانشکده علوم انسانیپری شجاعیانJournal Article20220502The purpose of this study was to investigate the effect of brand reputation on the emotional and cognitive trust and the effect of this trust on the attitude of customers to restaurant brand. The statistical population of this study was formed by all customers who went to restaurants in Ilam in the second half of 2019. Using Cochran sampling method, 384 people were selected as the sample, which finally according to the acceptable questionnaires, 373 people formed the sample size. The sampling method used in this study was simple sampling. It should be noted that the validity of the questionnaire was measured by experts' opinion and confirmatory factor loadings. The obtained Cronbach's alpha coefficient also indicates the validity of the questionnaire. Data analysis was performed using structural equation modeling technique with spss21 and smart PLS3 software. The results showed that brand reputation building had significant effect on three variables of brand attitude, cognitive trust and emotional trust. Also, cognitive trust variable had significant effect on customer attitude to brand, but the effect of emotional trust on brand attitude was not significant. Cognitive trust was not significant. It mediates the relationship between brand reputation and customer attitude to the brand. But emotional trust does not mediate the relationship between brand reputation and customer attitude to the brand.پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان اثر آوازۀ برند بر اعتماد عاطفی و شناختی و تأثیر این اعتماد بر نگرش مشتریان به برند رستورانها انجام شده است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش اجرا، توصیفی - پیمایشی است. جامعۀ آماری آن را کلیۀ مشتریانی تشکیل دادند که در شش ماهۀ دوم سال 1398 به رستورانهای شهر ایلام رفتهاند. با استفاده از روش نمونهگیری کوکران، 384 نفر به عنوان نمونه تعیین شد که در نهایت با توجه به پرسشنامههای قابل قبول، تعداد 373 نفر حجم نمونه را تشکیل دادند. روش نمونهگیری به کار رفته در این پژوهش از نوع نمونهگیری ساده در دسترس بود. روایی پرسشنامه نیز با نظر خبرگان و بارهای عاملی تأییدی سنجیده شد. ضریب آلفای کرونباخ به دست آمده نیز حکایت از پایایی مناسب پرسشنامه داشت. تجزیه و تحلیل دادهها با تکنیک مدلسازی معادلات ساختاری و با نرمافزار spss21 و smart PLS3 انجام شد. نتایج به دست آمده روشن ساخت آوازۀ برند بر سه متغیر نگرش مشتریان به برند، اعتماد شناختی و اعتماد عاطفی، اثر معناداری دارد؛ همچنین متغیر اعتماد شناختی بر نگرش مشتریان به برند، اثر معناداری دارد؛ اما تأثیر اعتماد عاطفی بر نگرش مشتریان به برند معنادار نبود. اعتماد شناختی در رابطۀ بین آوازۀ برند و نگرش مشتریان به برند میانجیگری میکند؛ ولی اعتماد عاطفی در رابطۀ بین آوازۀ برند و نگرش مشتریان به برند میانجیگری نمیکند.