TY - JOUR ID - 96063 TI - تحلیل مردم‌شناختی پوشاک در استان ایلام (مطالعۀ موردی: تیرۀ مرشدوند از ایل خزل) JO - فصلنامه علمی فرهنگ ایلام JA - FARHANG LA - fa SN - 2676-5942 AU - کاظمی, هلن AU - رشیدوش, وحید AD - Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 20 IS - 62,63 SP - 90 EP - 117 KW - پوشاک KW - فرهنگ KW - تیرۀ مرشدوند KW - ایل خزل KW - استان ایلام DO - 10.22034/farhang.2019.96063 N2 - پوشاک به عنوان یک عنصر فرهنگی حامل پیام‌ها و رموز مختلفی است که از آداب و رسوم، سنن و خاستگاه قومی جوامع سرچشمه گرفته است. در عصر حاضر علی‌رغم اشاعۀ فرهنگ و تعامل اجتماعی، هنوز هم پوشاک یکی از مشخصه‌های فرهنگی و تمایز بین گروه‌های انسانی و اقوام به شمار می‌رود. روش کار در این پژوهش، مطالعۀ عمیق و ژرفانگر بوده و در آن از مطالعۀ اسنادی و کتابخانه‌ای، حضور در میدان تحقیق و مشاهدۀ مستقیم همراه با مشارکت و مصاحبه استفاده گردیده و برای تبیین داده‌های پژوهش، سه رویکرد کارکردگرایی، اشاعه‌گرایی و نمادگرایی تفسیری به کار گرفته شده است.  بررسی‌ها نشان داد که با توجه به گذر زمان و توسعۀ تکنولوژی، گسترش رسانه‌ها و تغییر مشاغل، پوشاک دچار تحولات بسیاری شده و توجه انسان بیشتر به زیبایی و تناسب لباس معطوف گشته است. منطقۀ مورد مطالعه نیز از این تحول به دور نبوده و کارکرد بعضی از اجزای پوشاک در این منطقه از بین رفته و انواع دیگری جایگزین آن شده است. UR - https://www.farhangeilam.ir/article_96063.html L1 - https://www.farhangeilam.ir/article_96063_fdd237a7782457db57d7446fe960bd7e.pdf ER -