ORIGINAL_ARTICLE
نگرش نسبت به ازدواج با خویشاوند در افراد دارای صفحۀ اینستاگرام در استان ایلام
در استان ایلام حدود 45 درصد از ازدواجها بین افراد خویشاوند انجام میشود. شمار زیادی از بیماریها که پایۀ ژنتیکی دارند در فرزندان حاصل از ازدواجهای خویشاوندی بیشتر از فرزندان حاصل از ازدواج با افراد غریبه مشاهده شده است. بدیهی است که نگرش مثبت نسبت به این گونه ازدواجها تأثیر قابل توجهی بر فراوانی آن در جامعه دارد. برای پژوهش پیمایشی حاضر، فرمی جهت جمعآوری اطلاعات، طراحی و در شبکۀ اجتماعی اینستاگرام منتشر گردید و از مشاهدهکنندگان درخواست شد تا به دقت به سؤالات آن پاسخ دهند. سؤال محوری پژوهش چنین بود: «آیا شما از ازدواج با خویشاوند در جامعۀ ایرانی حمایت میکنید؟»؛ پاسخ «بلی» و «خیر» به ترتیب نشاندهندۀ «نگرش مثبت» و «نگرش منفی» نسبت به ازدواج با خویشاوند است. در مجموع 476 نفر وارد مطالعه شدند. به منظور مطالعۀ همزمان ارتباط جنسیت، محل زندگی، وضعیت تأهل، وضعیت اقتصادی خانواده و میزان تحصیلات با نگرش نسبت به ازدواج خویشاوندی، از «رگرسیون لجستیک چند متغیره» استفاده گردید. تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که مردان نسبت به زنان (58/2 برابر)، افراد متأهل نسبت به افراد مجرد (60/2 برابر)، کسانی که حاصل ازدواج با خویشاوندان درجۀ سه هستند (نظیر ازدواج فرزندان عمو، عمه، خاله و دایی با یکدیگر) نسبت به آنانی که حاصل ازدواج با غیرخویشاوند هستند (81/1 برابر) و آنانی که وضعیت اقتصادی بالاتر از متوسط دارند نسبت به آنانی که در حد متوسط یا کمتر از آن هستند (54/1 برابر)، نگرش مثبتتری نسبت به ازدواج با خویشاوند دارند
https://www.farhangeilam.ir/article_141432_54f6bb49f27625fd7a2a59e488af7576.pdf
2021-08-23
7
27
10.22034/farhang.2021.141432
نگرش
ازدواج خویشاوندی
اینستاگرام
ایلام
مصطفی
سعادت
saadat@shirazu.ac.ir
1
بخش زیست شناسی، دانشکده علوم، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
LEAD_AUTHOR
سید مصطفی
جدا
mostafajadda@yahoo.com
2
بخش زیست شناسی، دانشکده علوم دانشگاه شیراز
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
نقش شبکههای اجتماعی مجازی در میزان ارزشهای خانوادگی دانشآموزان مقطع متوسطۀ شهر ایلام در سال تحصیلی1397-1398
مقالۀ حاضر با هدف بررسی نقش شبکههای اجتماعی مجازی در میزان ارزشهای خانوادگی دانشآموزان مقطع متوسطۀ شهر ایلام انجام شده و جامعۀ آماری کلیۀ دانشآموزان مقطع متوسطۀ اول و دوم شهر ایلام بوده است. حجم نمونۀ مورد بررسی بر اساس روش نمونهگیری کوکران به تعداد 377 نفر تعیین شده و روش تحقیق، پیمایشی و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامۀ محققساخته بوده است.
نتایج کلی تحقیق نشان داد که بین متغیرهای مستقل تحقیق (مدتزمان فعالیت، صمیمیت، فضای تعاملی شبکههای اجتماعی، عضویت کاربران در شبکههای اجتماعی مجازی، محتوای شبکههای اجتماعی، موقعیت اجتماعی - اقتصادی، گمنامی در شبکههای اجتماعی مجازی و سن) و ارزشهای خانوادگی دانشآموزان، رابطۀ معنادار وجود دارد. نتایج ضرایب رگرسیونی استانداردشده حاکی از آن است که متغیرهای صمیمیت در شبکههای اجتماعی (32/0)، گمنامی (18/0-)، مدتزمان فعالیت در شبکههای اجتماعی (17/0-)، فضای تعاملی شبکههای اجتماعی (15/0-)، سن (1/0-) و موقعیت اجتماعی- اقتصادی (09/0-) به ترتیب، بیشترین تأثیر را در تغییرات ارزشهای خانوادگی دارند. این متغیرها حدود 2/38 درصد از تغییرات ارزشهای خانوادگی را تبیین میکنند.
https://www.farhangeilam.ir/article_141434_7278775448158a908fd1487f0090e694.pdf
2021-08-23
28
56
10.22034/farhang.2021.141434
شبکههای اجتماعی مجازی
ارزشهای خانوادگی
دانشآموزان
ایلام
ابوالقاسم
حیدرآبادی
ashahin2000@yahoo.com
1
استادیار گروه جامعه شناسی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران
LEAD_AUTHOR
روح الله
قیطلاسی
roholah.ghaitasi@gmail.com
2
AUTHOR
علی
رحمانی فیروزجاه
arf1347@gmail.com
3
دانشیار گروه جامعه شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
برآورد تابع تولید آموزش در استان ایلام: رویکرد رگرسیون چندکی
اقتصاددانان و دیگر دانشمندان علوم انسانی شواهد گستردهای ارائه دادهاند که آموزش افراد را مولدتر میکند و درنتیجه درآمد آنها را افزایش میدهد. آموزش و پرورش همچنین مزایای غیرمالی، از جمله بهبود سلامت و ادغام اجتماعی را فراهم میآورد. سرانۀ بودجۀ آموزشی عمومی، درآمد سرانه، مخارج صرفشده برای آموزش و تعداد معلم از اصلیترین نهادههای توضیحدهندۀ تابع تولید آموزش هستند؛ بنابراین شناسایی عوامل مؤثر بر تابع آموزش از لحاظ کارکردهای اقتصادی و اجتماعی برای سیاستگذاران مهم و ضروری است. این مطالعه با هدف برآورد تابع تولید آموزش (ابتدایی و متوسطه) در استان ایلام طی دورۀ زمانی 1398-1382 انجام شد. روششناسی این مقاله مبتنی بر تخمین تابع تولید با استفاده از روش اقتصادسنجی و تکنیک رگرسیون چندگی بود. نتایج این مطالعه نشان داد که در بین 7 متغیر مورد استفاده در تابع تولید آموزش برآوردهشده برای استان ایلام، 5 متغیرِ مخارج آموزشی خانوار، نسبت معلم به دانشآموز، تعداد مدارس، درآمد سرانه و شاخص قیمت استانی از تعیینکنندههای اصلی نرخ پوشش تحصیلی هستند. دو متغیر مخارج عمرانی استانی و نسبت دانشآموز به جمعیت نیز از تعیینکنندههای نرخ پوشش تحصیلی در استان ایلام نیستند.
https://www.farhangeilam.ir/article_141436_1be2aa11ab288feab23b7a221a1195df.pdf
2021-08-23
57
76
10.22034/farhang.2021.141436
ایلام
تابع تولید آموزش
رگرسیون چندک
علی
سایه میری
a.sayehmiri@ilam.ac.ir
1
LEAD_AUTHOR
مریم
کریمی کندوله
maryam.karimi1@yahoo.com
2
کارشناس ارشد
AUTHOR
صلاح
ابراهیمی
ebs1365@gmail.com
3
دکترای علوم اقتصادی دانشگاه شهید چمران اهواز
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر هوش معنوی و هوش عاطفی مدیران بر عملکرد کارکنان با نقش میانجی اخلاق کاری (مورد مطالعه: سازمانهای دولتی استان ایلام)
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر هوش معنوی و هوش عاطفی مدیران بر عملکرد کارکنان با نقش میانجی اخلاق کاری انجام شده است. این پژوهش، از نظر هدف، کاربردی و از نظر شیوة گردآوری دادهها، توصیفی پیمایشی است. ابزار اصلی این بررسی، پرسشنامههای استاندارد است که برای سنجش هوش معنوی از پرسشنامۀ کینگ (2008)، برای سنجش هوش عاطفی از پرسشنامۀ گلمن (1995)، برای سنجش اخلاق کاری از پرسشنامۀ پتی (1990) و برای سنجش عملکرد کارکنان از پرسشنامۀ هرسی و همکاران (1981) استفاده شده است. جامعۀ آماری این پژوهش، کلیۀ مدیران و کارکنان سازمانهای دولتی استان ایلام به تعداد 28 هزار و 997 نفر را شامل میشود که با استفاده از فرمول کوکران تعداد 378 نفر به عنوان نمونه انتخاب شد. فرضیههای تدوینشده، با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری و به کمک نرمافزار Smart PLS آزمون شدند. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که هوش معنوی و هوش عاطفی مدیران بر عملکرد کارکنان، تأثیر مثبت و معناداری دارد؛ همچنین مشخص شد که اثر اخلاق کاری بر عملکرد کارکنان، مستقیم، معنادار و مثبت است و هوش عاطفی و معنوی مدیران از طریق متغیر واسطهای اخلاق کاری، تأثیر مثبت و معناداری بر عملکرد کارکنان دارد
https://www.farhangeilam.ir/article_141437_7f961fe0f508ca63de14fdcd7ccb3c5c.pdf
2021-08-23
77
116
10.22034/farhang.2021.141437
هوش معنوی
هوش عاطفی
عملکرد کارکنان
اخلاق کاری
عاطفه
سیفی
atefeseify72@gmail.com
1
گروه مدیریت دولتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران
LEAD_AUTHOR
صید مهدی
ویسه
m.vayseh@ilam.ac.ir
2
دکترای مدیریت منابع انسانی، استادیار دانشگاه ایلام، ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
طنز در رباعیات جلیل صفربیگی
جلیل صفربیگی شاعر فعال و توانای ایلامی است. او بیشتر با رباعیسرایی به عنوان شاعری نوگرا و خلاق برای اهل ادب امروز شناخته شده و به خوبی توانسته است در این قالب با مخاطبان خویش ارتباط برقرار کند. یکی از جنبههای مهم و از شاخصههای شعر صفربیگی، بهکارگیری طنز است. هرگونه بررسی و کندوکاو در طنز او، دادههایی ضروری و ارزشمند را در اختیار خواننده قرار خواهد داد.
در این مقاله با هدف بررسی طنز در رباعیات صفربیگی، شواهد طنز در تمام رباعیات ایشان (10 مجموعه)، استخراج و از لحاظ مضمونی و ادبی، طبقهبندی و تحلیل شد. روش گردآوری اطلاعات، کتابخانهای و شیوۀ انجام پژوهش، توصیفی- تحلیلی بود. سؤال کلی پژوهش نیز این بود که بازنمود طنز در رباعیات صفربیگی چگونه است؟
یافتهها حاکی از آن است که در رباعیات صفربیگی 34 مورد طنز اجتماعی، 32 مورد طنز شخصی، 19 مورد طنز مذهبی و 20 مورد طنز فلسفی وجود دارد و این به طور صریح بیانگر توجه خاص شاعر به طنز اجتماعی (فقر، خودکشی، بیعاطفگی و ...) است. او به خوبی توانسته طنز را به مثابه شگردی هنری برای بیان مقاصد هنری و اجتماعی خود به کار گیرد و از هر فرصتی برای آفرینش طنز و گوشه و کنایههای مطایبهآمیز و گاه نیشدار استفاده کند.
https://www.farhangeilam.ir/article_141438_de7b6246517139466589284db3e74960.pdf
2021-08-23
117
147
10.22034/farhang.2021.141438
ایلام
صفربیگی
رباعی
طنز
طنز اجتماعی
علی حسن
سهراب نژاد - ادبیات
sohrabnejad23@gmail.com
1
استادیار زبان وادبیات فارسی گروه ادبیات و زبان های خارجی دانشگاه پیام نور
LEAD_AUTHOR
نسرین
کارزانی
nasrin.karzani@gmail.com
2
کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه پیام نور
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
واکاوی علل تغییر الگوی سنی ازدواج روستاییان
تغییر الگوی سنی ازدواج و بالارفتن آن، به همراه پیامدهایی که در سطوح سهگانۀ فردی، خانوادگی و اجتماعی دارد، به یکی از مسائل مهم اجتماعی در دهههای اخیر تبدیل شده است. این پژوهش که از نوع کاربردی و از نظر روش، پیمایشی و از نظر نوع، توصیفی است، به بررسی عوامل مؤثر در تغییر الگوهای حاکم بر سن ازدواج روستادیان در شهرستان ایلام پرداخته است.
جامعۀ آماری تحقیق شامل کلیۀ زنان و مردان واقع در گروه سنی 18-40 سال روستاهای شهرستان ایلام بود. حجم نمونه به تعداد 375 نفر از طریق جدول مورگان انتخاب شد. در این پژوهش از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای بهره گرفته شد. برای گردآوری اطلاعات نیز از پرسشنامۀ محققساخته استفاده گردید که روایی آن از طریق اعتبار محتوا و پایایی آن از طریق محاسبۀ ضریب آلفای کرونباخ سنجیده شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده گردید. شاخصهای آماری توصیفی مورد استفاده، عبارت بودند از: جداول فراوانی، درصد، میانگین و انحراف استاندارد (جهت عینیترشدن نتایج بهدستآمده). به منظور تأیید یا عدم تأیید فرضیههای پژوهش نیز از روش همبستگی پیرسون استفاده شد.
یافتههای پژوهش نشان داد که مؤلفههای سطح انتظارات افراد، ازدواجهراسی به واسطۀ وجود ناهنجاریهای اجتماعی، قدرت تصمیمگیری در خانواده، مدرنیته و مادیگرایی، دسترسی به فضاهای همسرگزینی، ادامۀ تحصیل و وضعیت روانی در تحولات سنی ازدواج جوانان تأثیر دارند. یافتههای استخراجشده همچنین حاکی از آن است که بالارفتن سن ازدواج و گرایش به زندگی مجردی و رویگردانی از امر ازدواج به صورت یک معضل و آسیب اجتماعی، روند فزایندهای در جامعه دارد که ضرورت دارد برنامهریزان و مسئولان به این مهم توجه نمایند.
https://www.farhangeilam.ir/article_141439_ef09968d137cd1a7091b82cefe43f0b8.pdf
2021-08-23
148
171
10.22034/farhang.2021.141439
الگوی سنی ازدواج
مدرنیته
جوانان
ایلام
غلامرضا
تاج بخش
tajbakhsh@abru.ac.ir
1
LEAD_AUTHOR
محمدرضا
پویافر
mrpouyafar@gmail.com
2
عضو هیات علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه امین
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مهاجرت ساکنان پشتکوه به عراق در دورۀ قاجار و پهلوی و تحلیل اقدامات صورتگرفته برای بازگشت آنان
هدف: جمعیت زیادی از اهالی پشتکوه ایلام در دورۀ قاچار و پهلوی به کشور عراق مهاجرت کردند که از آنها به «کرد فیلی[1]» یاد میشودآنها در ادوار مختلف از طریق فرستادن طومار به اولیای امور ایران و تعیین وکیل و مراجعۀ متعدد به کنسولگریها و سفارت ایران در عراق در صدد بازگشت به وطن خود بودند. برخی از حاکمان پشتکوه و مسئولان ایرانی نیز در صدد بازگرداندن این دسته از مهاجرین به خاک ایران برآمدند؛ از این رو، مسئلۀ نوشتار حاضر این است که بزرگان مهاجران ایلامی و مسئولان ایرانی چه اقداماتی برای بازگرداندن آنها انجام دادند و این اقدامات تا چه حد مؤثر بوده است؟
روش و رویکرد پژوهش: دادهها با بهرهگیری از اسناد آرشیوی و منابع کتابخانهای گردآوری و تحلیل شده است.
یافتهها و نتیجهگیری: با وجود اینکه آن بخش از مهاجرین پشتکوهی که بر تابعیت ایرانی خود باقی مانده بودند، به انحاء مختلف از اولیای امور ایران میخواستند که موانع مهاجرت آنها را در منطقۀ پشتکوه برطرف نمایند تا بتوانند بدون ترس و واهمه به وطن خود بازگردند، آنچه در عمل اتفاق افتاد حاکمان ایلامی و مسئولان دولت مرکزی ایران به اقدامات محدودی برای بازگرداندن این دسته از مهاجرین مبادرت ورزیدند؛ از این رو، آنها و بازماندگانشان همچنان در عراق ماندند تا اینکه حزب بعث بسیاری از آنها را با وضعیت بسیار رقتباری طی چندین مرحله به ایران اخراج نمود.
[1]. کردهای فیلی عراق به دو دسته تقسیم میشوند: بخشی از آنها از ساکنان اصلی استانهای دیاله، واسط و میسان هستند که بعد از تحدید حدود ایران و عثمانی در آن سوی مرزهای ایران قرار گرفتند و بخشی دیگر از تبار ایلات و طوایف استان ایلام میباشند که در دورۀ قاجار و پهلوی به علل مختلفی به عراق مهاجرت کردند و اکثریت آنها به تابعیت کشور عراق در آمدند.
https://www.farhangeilam.ir/article_141440_07664d317a9e1780a41d7374627dde6e.pdf
2021-08-23
172
204
10.22034/farhang.2021.141440
مهاجرین پشتکوهی (ایلامی)
ایران
عراق
پهلوی
قاجار
مراد
مرادی مقدم
morad1356moradi@yahoo.com
1
کارشناس
LEAD_AUTHOR
افسانه
مرادی
moradiafsaneh@yahoo.com
2
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
پدیدارشناسی وضعیت فرهنگ کار در بین جوانان استان ایلام
فرهنگ کار را میتوان مجموعۀ ارزشها، باورها و دانشهای مشترک و پذیرفتهشدۀ افراد دربارۀ فعالیتهای معطوف به تولید یا ایجاد ارزش افزوده دانست؛ درواقع یک مسئلۀ بسیار مهم است که در صورت بهبود و درونیشدن میتواند آثار اجتماعی مثبت فراوانی را برای شهروندان و جامعه بیافریند. مطالعۀ حاضر با هدف پدیدارشناسی وضعیت فرهنگ کار در بین جوانان استان ایلام انجام شده است. جامعۀ هدف پژوهش شامل تمامی جوانان استان ایلام و تعداد اطلاعرسانها بر اساس معیار اشباع نظری 50 نفر بوده است. از مصاحبۀ نیمهساختیافته برای گردآوری و از روش 7 مرحلهای کلایزی برای تحلیل دادهها استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد که فرهنگ کار جوانان ایلامی از وضعیت نسبتاً مناسبی برخوردار است؛ به طوری که علاوه بر پیشینۀ قداست و اهمیت و ارزش کار و تلاش در فرهنگ ایلامی، امروزه نیز در ذهن جوانان ایلامی کار امری ضروری و بسیار مهم برای خود، خانواده و جامعه میباشد؛ اما این وضعیت به وسیلۀ عوامل مختلفی تحتالشعاع قرار گرفته است که مهمترین آنها ضعف بنیۀ اقتصادی جوانان، عدم حمایت یا حمایت مالی نامناسب نهادهای اقتصادی و رفاهی از کار و کارآفرینی، ضعف نهادی و سازمانی و ضعف زیرساختها، ضعف فرهنگ عمومی، نگرش خانوادگی نامناسب به کار و هژمونی فرهنگی مرکز - پیرامون است. در نهایت با توجه به نتایج پژوهش، پیشنهادات سیاستی برای بهبود فرهنگ کار جوانان ایلامی ارائه شده است.
https://www.farhangeilam.ir/article_141441_449ffce2ca36b0fe204b5634b2e5cf01.pdf
2021-08-23
205
237
10.22034/farhang.2021.141441
بستر فرهنگی
فرهنگ کار
جوانان
ایلام
توسعه
عزیز
کلانتری
kalantari.aziz@gmail.com
1
LEAD_AUTHOR
علی
هاشمی
alihashemi91990@gmail.com
2
کارشناس ارشد رشته علوم اجتماعی- گرایش مطالعات فرهنگی، دانشگاه ایلام
AUTHOR