@article { author = {Kazemi, Helen and Rashidvash, Vahid}, title = {Anthropological analysis of clothing in Ilam province (A tribe case study of Murshedvand from Khezel )}, journal = {a scientific journal of ilam culture}, volume = {20}, number = {62,63}, pages = {90-117}, year = {2019}, publisher = {head quarter of culture and islamic guidance of ilam province}, issn = {2676-5942}, eissn = {}, doi = {10.22034/farhang.2019.96063}, abstract = {  As a cultural element, the clothes contain different codes and messages arisen from tribal and national customs, traditions and origins. They express themselves through a symbolic language. In modern times, although cultural diffusion and social interactions have been observed in human societies, clothing has been one of the prominent features and discriminations of the human tribes and nations. The current research uses an in-depth method including the library sources and documents, presence in research field, direct observation with participation and interview. It also utilizes three approaches including functionalism, diffusionism and symbolism in order to explain research data. According to the investigations, it could be concluded that with passage of time and technological progress, the development of media and communicational tools have been associated with changes in clothing profession and jobs with most of the human focus concentrated on clothing fitness and beauty. Also , the}, keywords = {Clothing,Khezel tribe,Ilam province,culture}, title_fa = {تحلیل مردم‌شناختی پوشاک در استان ایلام (مطالعۀ موردی: تیرۀ مرشدوند از ایل خزل)}, abstract_fa = {پوشاک به عنوان یک عنصر فرهنگی حامل پیام‌ها و رموز مختلفی است که از آداب و رسوم، سنن و خاستگاه قومی جوامع سرچشمه گرفته است. در عصر حاضر علی‌رغم اشاعۀ فرهنگ و تعامل اجتماعی، هنوز هم پوشاک یکی از مشخصه‌های فرهنگی و تمایز بین گروه‌های انسانی و اقوام به شمار می‌رود. روش کار در این پژوهش، مطالعۀ عمیق و ژرفانگر بوده و در آن از مطالعۀ اسنادی و کتابخانه‌ای، حضور در میدان تحقیق و مشاهدۀ مستقیم همراه با مشارکت و مصاحبه استفاده گردیده و برای تبیین داده‌های پژوهش، سه رویکرد کارکردگرایی، اشاعه‌گرایی و نمادگرایی تفسیری به کار گرفته شده است.  بررسی‌ها نشان داد که با توجه به گذر زمان و توسعۀ تکنولوژی، گسترش رسانه‌ها و تغییر مشاغل، پوشاک دچار تحولات بسیاری شده و توجه انسان بیشتر به زیبایی و تناسب لباس معطوف گشته است. منطقۀ مورد مطالعه نیز از این تحول به دور نبوده و کارکرد بعضی از اجزای پوشاک در این منطقه از بین رفته و انواع دیگری جایگزین آن شده است.}, keywords_fa = {پوشاک,فرهنگ,تیرۀ مرشدوند,ایل خزل,استان ایلام}, url = {https://www.farhangeilam.ir/article_96063.html}, eprint = {https://www.farhangeilam.ir/article_96063_fdd237a7782457db57d7446fe960bd7e.pdf} }