@article { author = {asadi, mohammad hossin and ahmadi, omid ali and baziar, nader}, title = {investigate social causes tending to violence for high school students Subject of this research is to investigate social‌}, journal = {a scientific journal of ilam culture}, volume = {15}, number = {شماره 42 و 43}, pages = {27-55}, year = {2014}, publisher = {head quarter of culture and islamic guidance of ilam province}, issn = {2676-5942}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {causes tending to violence for high school students by using discussed hypotheses, in area of sociology of social problems. In field of subject of the research, necessity of construction was felt and proved and since action for research was taken based on a series of scientific and practical goals; results show meeting and achieving both groups of goals. Based on this by studying literature and reviewing different researches in areas of social obliquities and problems, six suppositions were regulated, that their relations were evaluated with independent variable (tendency to violence). The independent variable includes four dimension of physical, emotional, sexual and verbal violence. Also, the present research followed this that showedthe suppositions of research suit to theoretical framework and gathered data and can state student violence. The research method is from type of scale researches and to gather data, a series of document studies and questionnaire tools was used. To evaluate justifiability ,structure justifiability and Crownbach alpha coefficient were used to evaluate stability to approve competence of chosen tool .In structure justifiability of gathered data that led to achieving goals of the research, had coordination and adaptation with chosen theoretical framework, and credit of tool to gather data, i.e. , total alpha for questionnaire was approved at the rate of 78 percent,too.}, keywords = {Violence,physical violence,sexual violence,Verbal violence,emotional violence}, title_fa = {بررسی عوامل اجتماعی مؤثر بر گرایش به خشونت (مطالعه موردی: دانش‌آموزان مقطع متوسطه بخش چوار)}, abstract_fa = {این پژوهش در راستای بررسی عوامل اجتماعی مؤثر بر گرایش به خشونت دانش‌آموزان دبیرستانی بخش چوار از توابع شهرستان ایلام در سال تحصیلی ۱۳۹۱-۱۳۹۲ صورت گرفته است. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه‌‍ی آماری پژوهش را تمامی دانش آموزان مقطع متوسطه بخش چوار (شهرستان ایلام) به تعداد 460 نفر تشکیل داده است. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی‌ـ‌طبقه‌ای و فرمول کوکران تعداد210 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند و مورد مطالعه قرار گرفتند. جهت جمع آوری داده ها از پرسش‌نامه‌ی محقق ساخته استفاده شد. روایی آن از طریق نظر خبرگان و پایایی آن با استفاده از روش آلفای کرونباخ (α=0.78) مورد بررسی قرارگرفت. فرضیه های پژوهش با استفاده از روش های آماری ضرایب همبستگی پیرسون، اسپیرمن، دورشته ای نقطه ای و آزمون رگرسیون چندگانه تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها نشان داد که در بحث ابعاد خشونت، وجود انواع خشونت به میزان کل 43/3 درصد مورد تأیید قرار گرفته‌اند. نتایج و یافته‌های تحقیق نشان داد که متغیرهای قشراجتماعی، شهرنشینی، ارتباط با همسالان بزهکار، برچسب خشونت خوردن و پیوند اجتماعی با مدرسه با خشونت دانش‌آموزان رابطه مستقیم و معناداری دارند.}, keywords_fa = {خشونت جسمی,خشونت جنسی,خشونت کلامی,خشونت عاطفی,عوامل اجتماعی}, url = {https://www.farhangeilam.ir/article_7420.html}, eprint = {https://www.farhangeilam.ir/article_7420_b54c1708079eec5c81c5517424467111.pdf} }